Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Carel Kraayenhof: 'Máxima heeft een ontzettend mooie zangstem'

Hun eerste ontmoeting? In prozaïsch Middenbeemster! Als er één moment van de royal wedding van 2002 indruk heeft achtergelaten, is het wel De Traan, die Máxima zo prachtig liet rollen toen Adíos Nonino werd gespeeld door bandoneonspeler Carel Kraayenhof. Ze had zelf bedacht hoe dat ongeveer zou m...

Carel Kraayenhof: 'Máxima heeft een ontzettend mooie zangstem'

Hun eerste ontmoeting? In prozaïsch Middenbeemster!

Als er één moment van de royal wedding van 2002 indruk heeft achtergelaten, is het wel De Traan, die Máxima zo prachtig liet rollen toen Adíos Nonino werd gespeeld door bandoneonspeler Carel Kraayenhof.

Ze had zelf bedacht hoe dat ongeveer zou moeten klinken met een solo, het orkest en het koor erbij. Toen dirigent Ed Spanjaard en Kraayenhof het wilden voorspelen, bleek er in Den Haag geen piano te staan, zodat Máxima zich te Middenbeemster bij Carel thuis laafde aan al zijn tangomuziek.

Ze spraken onderling geen Spaans. "Ik kom al sinds 1987 in Buenos Aires, waar ik veel vrienden heb en zelfs samenwerkte met Máxima’s grote held Astor Piazzolla, maar ze was er op gebrand het Nederlands snel onder de knie te krijgen," zegt Kraayenhof in de Telegraaf. "Onze koningin had net die ’Holland-tour’ langs alle provincies achter de rug en kon zich al redelijk goed verstaanbaar maken in onze taal. Dat is haar indrukwekkend snel gelukt.

Hij prijst haar gevoel voor muziek: "De muzikaliteit die ik bij haar zag, is iets dat ik herkende van de mensen die ik had ontmoet in Argentinië. Muziek is daar een integraal onderdeel van het leven."

'Máxima heeft echt moeten knokken om de tango er doorheen te krijgen'

"Wist je trouwens dat Máxima een ontzettend mooie zangstem heeft? Die vrouw kan prachtig zingen. Het is ook iemand met een sterke eigen wil. De bruiloft betrof een oecumenische dienst met zowel een priester als een dominee. Tangomuziek, helemaal op een koninklijk huwelijk, was totaal niet gebruikelijk."

"Haar verzoek viel dan ook niet meteen in goede aarde en ze heeft echt moeten knokken om de tango er doorheen te krijgen. Achteraf kunnen we zeggen dat het fantastisch was, maar twintig jaar geleden was er toch echt flink wat gepush van haar kant voor nodig."

Vanaf 28 februari is Carel Kraayenhof met zijn nieuwe kwartet, bestaande uit bandoneon, viool, piano en contrabas, te zien en te horen in het theaterprogramma 100 jaar Piazzolla. Het is een hommage aan de man die de tango ingrijpend veranderde."

Foto's (c) Brunopress, Getty Images, ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in