Anderhalf miljoen kost het Panorama-interview ze.

Na jaren vol ophef is er dan eindelijk een beetje afsluiting voor prins William en prins Harry in de zaak rondom het Panorama-interview van hun moeder.

De BBC moet meer dan 1,5 miljoen dollar betalen aan goede doelen die door de koninklijke familie worden aangewezen.

Article continues after the ad

Hoe zat het ook alweer?

In 1995 loog BBC-verslaggever Martin Bashir (inmiddels met pensioen) om hét interview van het jaar vast te leggen. Buitengewoon openhartig vertelde prinses Diana hem over 'hoe ze met z'n drieën in hun huwelijk zaten'. Het werd wereldnieuws, en dat zou het ook nog jaren blijven.

Maar rondom de totstandkoming van het interview zoemden al snel vragen rond. Vragen die pas 25 jaar later écht goed beantwoord zouden worden. Martin Bashir liet documenten vervalsen die ertoe leidden dat Diana's broer Charles Spencer haar voorstelde aan Bashir, die Diana wist te overtuigen openhartig over de koninklijke familie te spreken.

Gevochten

Hij kwam er jarenlang mee weg, maar daarmee is het nu definitief klaar. Mede dankzij William en Harry, die hebben gevochten voor een onderzoek tegen de BBC. Het interview had volgens haar zoons bijgedragen aan Diana's 'angst, paranoia en isolement'.

Nu moet BBC eindelijk erkennen een fout te hebben gemaakt, en moet het dus ook de knip trekken. Alle winst die ooit is gemaakt met de verkoop van de rechten van het interview, moet worden terugbetaald, en gaat nu dus naar nog onbekende goede doelen.

Toch is voor William en Harry waarschijnlijk vooral de morele winst die telt. "Het interview heeft veel mensen gekwetst", aldus William. "De BBC heeft niet alleen mijn moeder en mijn familie teleurgesteld, maar hun hele publiek."

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in