Een paleis renoveren is geen kwestie van wat muurtjes sauzen en wat planken vervangen. Nee, voor ons koningspaar kon verhuizen naar Paleis Huis ten Bosch, moest letterlijk elke centimeter van het monumentale gebouw grondig worden aangepakt. Nouveau's Máxima-kenner Josine Droogendijk mocht het eindresultaat met eigen ogen bekijken. 

Ruim zestig miljoen euro. Zoveel kostte de vier jaar durende verbouwing van Paleis Huis ten Bosch. Een hele smak geld, maar dan heb je ook wat. Met veel gevoel voor stijl en kleur heeft tuinarchitect Piet Oudolf een nieuwe tuin ontworpen, en waar het hoofdgebouw ten tijde van koningin Beatrix spierwit was, hebben Willem-Alexander en Máxima gekozen voor een zachte zandkleur en donkergroene kozijnen. Een zeer stijlvolle update, maar het schouwspel begint pas écht bij het betreden van het paleis. Want wow, wat zijn de officiële ruimtes onder handen genomen! De vestibule, een chic woord voor de ontvangsthal aan de voorzijde, is getransformeerd van een lichte ruimte met klassieke kroonluchters tot een warme hal met muren in aardetinten en een lichtgevend sculptuur van studio Drift. Een feest voor het oog, want op de led-verlichting zijn duizenden paardenbloemzaadjes met de hand aangebracht. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst moet het kunstwerk de vraag oproepen of natuur en techniek samen kunnen evolueren. Missie geslaagd, als je het mij vraagt.  

Na een inspectie van de vernieuwde vestibule mag ik ook nog een kijkje nemen in diverse officiële vertrekken van het paleis. In de Japanse Zaal kijk ik mijn ogen uit, want het 3D-behang van historische zijde diende ooit als inspiratiebron voor meerdere avondjurken van koningin Máxima. Bij elk element vraag ik me af of we de kleuren en vormen nog eens terug gaan zien op een nieuwe japon. Want als er één weet te verrassen met kleding, dan is het onze Máxima wel. 

Article continues after the ad

De Chinese Zaal, de bibliotheek en de Groene Salon zijn al even indrukwekkend, maar in de totaal vernieuwde Blauwe Salon weet ik echt niet meer welke kant ik op moet kijken. De voorheen zachtgele ruimte is door ontwerpersduo Scheltens en Abbenes compleet omgetoverd tot een lichtblauwe zaal met papieren collages op de wand. Zeer betekenisvolle collages, zo laat Maurice Scheltens weten: 'De salon is een ontvangstkamer, een ontmoetingsruimte. We namen het idee van de ontmoeting als uitgangspunt. We dachten: als je in deze ruimte mensen ontvangt, die hier voor het eerst komen, dan kun je met ze spreken over wat er te zien is, en daarmee wat vertellen over het land, het paleis, het koningshuis. We wilden de gelaagdheid van de geschiedenis van de koning en de koningin in knipsels samenvatten, in een collage van het heden en het verleden. We hebben dus een soort familieportret gemaakt. Er is een wand voor koningin Máxima, een wand van koning Willem-Alexander en een wand waarop ze elkaar ontmoeten. Objecten van nu, objecten van toen, moderne en klassieke, gewone en bijzondere. Gedeelde herinneringen.

 

Een van de gefotografeerde objecten springt gelijk in het oog: de koningsblauwe inhuldigingsjurk van Jan Taminiau. Als verwijzing naar prins Friso is er ook een brandende kaars te zien, en ook de hermelijnen inhuldigingsmantel en de honden van het koninklijk gezin ontbreken niet.  

Last but not least mag ik ook nog een kijkje nemen in de werkkamer van Máxima. Wat een bijzondere gewaarwording. In deze ruimte is de koningin bijna dagelijks te vinden. En daar sta ik dan. Op m’n sneakers, te genieten van de privéfoto’s die in de kasten staan en een zeer moderne spiegel met blauwe verlichting. Zachtjes knijp ik in mijn arm, terwijl ik mompel dat ik dit echt een dag is om nooit meer te vergeten.  

Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in