Waar shopt Majesteit toch haar oorbellen? Gewoon in Nederland!

Kleurrijke designs, hoogwaardige materialen én een affordable prijs. Geen wonder dat de sieraden van het Nederlandse label Miccy’s zo in trek zijn bij toute bekend Nederland.

Het merk van Michelle de Hoogh (41) is sinds 2012 gedragen door iedereen van Anouk Smulders, Doutzen Kroes en Leontine Borsato tot koningin Máxima. Die meerdere oorbellensets van Miccy’s in haar sieradenkist heeft liggen. Sinds kort is er een Nederlandse flagship store, in het luxe Westfield Mall in Leidschendam. Wij spraken ontwerpster Michelle over haar designs, haar toekomstdromen en natuurlijk Hare Majesteit.

Article continues after the ad

Je hebt jaren in Dubai gewoond en woont nu weer op Nederlandse bodem. Kunnen we de komende tijd meer Miccy’s-winkels verwachten in Nederland?

“Niet op korte termijn, de flagship store is voorlopig ons grootste verkooppunt. Een plek waar je naartoe kunt komen om het verhaal achter je sieraad te horen, want al onze sieraden (Miccy’s maakt oorbellen en armbanden, red.) zijn uniek. Wat we wél heel graag willen, is naast de bekende verkooppunten steeds meer shops-in-shop opzetten. In Nederland hebben we al naamsbekendheid, nu is het de droom om ook internationaal te groeien. In Frankrijk, Italië, België, in grote warenhuizen als Selfridges, Liberty London, zover als de horizon rijkt. The sky is the limit.”

Wat is volgens jou de kracht van Miccy’s, ook internationaal gezien?

“We staan voor hoge kwaliteit, voor een affordable prijs. Alles wordt handgemaakt in Nederland, in ons eigen atelier in Den Haag. Gemaakt met hoogwaardige materialen en een bewustzijn van fair trade. Bij de juwelier zie ik sieraden van dezelfde materialen maar dan met een hoger prijskaartje. Daar schrik zelfs ik van. Hoe dat kan? Je betaalt dan zeker alleen voor de naam.”

Jij ontwerpt alle sieraden zelf. Veranderen je ontwerpen nu je weer in Nederland woont?

“Zeker, die verhuizing heeft veel invloed gehad. Ik ontwierp in Dubai makkelijker. Ik hou van kleur, van etnische vormen. Die heb ik hier minder om me heen. En door COVID lag het reizen natuurlijk aan banden. Dan moet je op een andere manier inspiratie gaan zoeken. Dat is ook wel leuk: andere culturen en plekken geven andere prikkels. In Dubai is het ‘t hele jaar door zomer. In Nederland is er veel vaker vraag naar minder felle kleuren.”

Waarom werk jij juist zo graag met opvallende kleuren?

“Ik heb zelf altijd een enorme voorkeur voor kleur. Ik ben in de nineties opgegroeid, in het Oilily-tijdperk, misschien is het zo gekomen. Daarbij ben ik opgevoed met het idee dat er verzorgd uitzien heel belangrijk is. Je leeft maar een keer, hang dan de slingers op, maak er iets leuks van. Waarom zou je als een grijze muis in sneakers en jeans rondlopen? In Nederland is er weinig aandacht voor uiterlijk, in het buitenland doen ze daar veel meer aan, doen ze meer moeite. Ik vind het jammer. Daarom wil ik dat Miccy’s een toevoeging aan het gehele plaatje kan zijn voor vrouwen.”

Koningin Máxima zet je oorbellen zéker zo in…

“Máxima is heel goed in het afstemmen van een oorbel op haar outfit, ze kijkt echt naar het geheel. Dat vind ik heel leuk, net als het feit dat ze altijd voor de wat grotere exemplaren lijkt te gaan, de hele kleurrijke designs. Ik zag haar voor het eerst met mijn oorbellen tijdens de Olympische Spelen van Sotsji in 2014 en er volgden daarna meer oorbellen. Ik ben daar dolblij mee, dat is supercool natuurlijk.”

Heb je nog een paar oorbellen in de huidige collectie die je graag bij HM zou zien?

“We hebben nu een collectie met kraaltjes, handgemaakt. Bananen, radijsjes, garnalen. Dat lijkt me nou net iets voor haar.”

Beeld: Oof Verschuren/Miccy's

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in