Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Hoe duurzaam zijn Willem-Alexander en Máxima?

Geen zonnepanelen op Huis ten Bosch, toch druk bezig met vergroenen. De koning wilde graag zonnepanelen op het dak van Huis ten Bosch en deed dat verzoek jaren geleden al. Maar door het 'monumentale karakter' van paleis krijgt hij er geen toestemming voor. Ook de bijgebouwen blijven zoals ze zijn...

Hoe duurzaam zijn Willem-Alexander en Máxima?

Geen zonnepanelen op Huis ten Bosch, toch druk bezig met vergroenen.

De koning wilde graag zonnepanelen op het dak van Huis ten Bosch en deed dat verzoek jaren geleden al. Maar door het 'monumentale karakter' van paleis krijgt hij er geen toestemming voor. Ook de bijgebouwen blijven zoals ze zijn: de terugverdientijd van de zonnepanelen is daarvoor te lang.

Om die reden komen ze ook niet op Paleis Noordeinde te liggen. Een en ander blijkt uit een toelichting die minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft geschreven naar aanleiding van beroep op de Wet openbaarheid bestuur. Daarbij werd gevraagd om inzicht in de duurzaamheidsmaatregelen die aan het paleis zijn getroffen.

Wel zijn er andere maatregelen uitgevoerd om het gebouw te verduurzamen. Verdiepingsvloeren zijn voorzien van isolatie, de beglazing is aangepast en leidingen zijn geïsoleerd. Bovendien is er ledverlichting aangebracht. 

Hoe duurzaam is de familie verder? Prinses Ariane gaat gewoon op de fiets naar school, net zoals haar zussen eerder deden.

Eerder dit jaar gingen zowel koningin Máxima...

... als prinses Beatrix stekkeren qua dienstauto. Ze ruilden hun auto met traditionele verbrandingsmotor in voor een exemplaar met een plug-in verlengde hybride (voor wie het wil weten: een Audi A8 60 TFSI e quattro). Helemaal elektrisch rijden lijkt nog niet haalbaar in verband met verre werkbezoeken: vermoedelijk hebben ze geen zin om onderweg onder de nodige belangstelling op te laden als de accu kwijnende is.  

De dienstauto van de koning is een Audi A8 L, die met 45 cm verlengd is om hem meer beenruimte te geven. De toch al lange auto komt daarmee op 5,72 meter wat een behoorlijk formaat is. Er past wel een koelbox, digitale tv, massagestoelen, multimedia-schermen en privacyglas in, en een raam waarmee hij zich kan afsluiten van de chauffeur. Het is echter een diesel, dus dat levert geen bonuspunten op qua groen-moet-je-doen. De Tesla waarin het privé wel eens werd gesignaleerd is al een tijdje niet meer gespot.

De crux van de Oranjes zit in de vele vliegreizen die ze maken, niet alleen voor hun werk – staatsbezoeken, Máxima's VN-werk – maar ook privé. Ze zijn vaker in de Griekse vakantievilla dan je zou denken en die geliefde speedboot heeft geen elektrische motor. Prinses Alexia komt echt niet met het openbaar vervoer per bus, trein en boot van kostschool in Wales naar huis. En prinses Amalia heeft in haar tussenjaar ook aardig wat airmiles verzamelt. Niet bekend is of  daarvan de uitstoot wordt gecompenseerd.

Het koningspaar op bezoek in Oslo, 2021

De koning gaat wel pragmatischer om met vliegen dan zijn moeder. Al vloog het regeringsvliegtuig in 2016 leeg achter de lijnvlucht met de Oranjes aan, die in Australië op staatsbezoek gingen. Het toestel zou nodig zijn geweest 'voor binnenlandse vluchten'.

Hier nog koningin Beatrix in Turkije, in 2007

Beatrix was koningin in een andere tijd en liet zich voor het gemak rustig naar bijvoorbeeld Groningen vliegen voor een werkbezoek. De chauffeur reed dan met een lege auto naar het vliegveld daar, zodat hij haar kon rondrijden en weer naar het vliegveld kon brengen. Zij vloog dan fluks weer naar huis en de auto reed leeg terug naar Den Haag. Zoiets komt nu niet meer voor, Willem-Alexander gaat gewoon met zijn dienstauto op en neer, ook voor lange afstanden binnen Nederland.   

Foto's (c) Brunopress, Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in