De laatste jaren is deze vorm van feestelijk dineren echt in opkomst. En hoewel je ons gerust wakker mag maken voor een fijn diner of souper, is er wel wat te zeggen voor zo'n 'lopend diner'. 

Zeker bij grotere gezelschappen is een walking dinner een aanrader. Je gasten kunnen zich vrij bewegen en zo meerdere mensen spreken en jij ook. Met de goede voorbereiding kun jij je helemaal richten op de gastvrijheid tijdens de avond.

More content below the advertising

1. Cateraar

Tenzij je echt ster in de keuken bent, adviseren wij om bij groepen van meer dan 10 personen voor een cateraar of traiteur te kiezen. Laat het koken lekker over aan de professionals en richt je helemaal op je gasten.

2. Assortiment

Zorg voor een divers assortiment en vraag bij je uitnodiging aan je gasten om allergieën te melden. Voldoende keuze in vis-, vlees en vegetarische gerechtjes komt de sfeer ten goede.

3. Soort gerechten 

Kies voor kleine porties en goed te hanteren gerechtjes, niemand zit te wachten op een gerecht dat moeilijk te eten is en risico geeft op gerommel of vlekken.

4. Signature cocktail

Laat behalve bubbels, wijn, bier en fris ook een signature cocktail serveren, exclusief voor de avond met een knipoog naar een eventueel thema. Dat soort details blijven de gasten bij.

5. Soort tafels

Plaats zowel zittafels als statafels. Bij een walking dinner vinden sommige mensen het prettig om een hapje staand aan een tafel te nuttigen, terwijl andere mensen daar juist helemáál niet van houden en hun gerecht gewoon zittend willen eten.

Zeker als het een gerechtje is dat je moet snijden, is het prettig als je gasten dit niet onhandig met één hand hoeven te doen.

6. Verschil tussen walking dinner en buffet

Bij een buffet zijn de gerechten over het algemeen iets groter en eten mensen zittend aan tafel. Bij een walking dinner zouden de gerechtjes allemaal heel handzaam en makkelijk uit een hand te eten moeten zijn. Denk aan canapé's, blini's en sushi bijvoorbeeld.

7. De ruimte

Zorg voor voldoende tafels en spreiding van de gasten, want niemand wil hutjemutje op zijn buurman of buurvrouw iets eten. Dat zorgt ook voor onhandig gedoe met glazen en borden in dezelfde hand of gasten die elkaar aanstoten.

Door de plaatsing van je tafels en het spelen met gordijnen als natuurlijke 'muren' om een ruimte desgewenst groter of kleiner kan maken, is een aanrader. Of plaats pas extra tafels bij als het was drukker wordt zodat je goed zicht houdt op de verdeling en de ruimte.

Als je met een goede cateraar werkt, worden je veel van dit soort zorgen uit handen genomen, maar evengoed is het een goede checklist om voor te bespreken zodat je op de avond zelf niet verrast wordt.

Veel plezier!

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Het lijkt nog de dág van gisteren dat we voor het eerst kennismaakten met Katja Schuurman in haar rol van Jessica in Goede Tijden Slechte Tijden. Houd je vast, dat was 1994. Katja was toen 19! Vandaag blaast deze prachtige powervrouw 44 kaarsjes uit. We vroegen haar naar 

Welke reis is je zelf het meest bijgebleven en waarom?

More content below the advertising

Curaçao, omdat mijn moeder daar vandaan komt en we vroeger eens in de paar jaar mijn opa en oma daar opzochten. Andere jaren gingen we naar Frankrijk of Spanje, dus op Curaçao ging er een nieuwe wereld voor me open. Die van bbq-en op het strand, met een jeep crossen langs reuzecactussen en de wilde zee bij Boca Tabla, en uren luieren op de porch.

Op welke plek, voel je je het meest gelukkig?

In de natuur. Het liefst zonnig en ruig. De zee maakt me het meest gelukkig. Een van mijn lievelingslanden is dan ook Costa Rica; brede woeste stranden direct grenzend aan een prachtig regenwoud en dan te paard!

Jij en Freek hebben ook veel mooie reizen en herinneringen samen, stel je zou een print ontwerpen die een herinnering van één van jullie reizen omschrijft, hoe ziet dit eruit en kun je er iets over vertellen?

Als ik de herinneringen van Freek en mij in een print zou vertalen, zou deze stoer zijn met een gevoel van rust. Freek en ik nemen prachtige herinneringen mee van onze reizen – deze zijn avontuurlijk in combinatie met een gevoel van rust en vrijheid.

Dit zou ik ook in de blouse vertalen. Met hem voelt het echt alsof we samen de wereld aan kunnen.

Of een print met lekker eten erop, wie wil dat nou niet!

Wat is het beste kledingadvies wat je van je moeder hebt ontvangen en geef je Sammie ook wellicht mee?

Laat je niet teveel leiden door mode, maar draag wat bij je past en waarin je je fijn en dus sterk en gelukkig voelt.

Katja presenteert vandaag, op haar verjaardag haar eerste kledinglijn: POM by Katja.

Dus dubbel gefeliciteerd!

Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Een strakke buik betekent niet automatisch dat je goed in je vel zit. Maar het helpt wel. Wij dachten dat we goed bezig waren, maar met deze fitness- en dieetmythes rekenen wij maar al te graag af.

Wil je een strakke buik: Trainen en diëten

Fitness-expert James Stirling zegt dat er geen ‘geheim’ is voor een sixpack, trainen en gezond eten zijn het devies. Zo doe je dat:

More content below the advertising
  • Krachttraining om spieren te kweken die vet verbranden.
  • Je core trainen om je buik en rugspieren te versterken
  • Meer dagelijkse beweging in je dag stoppen (neem de tram, boodschappen met de fiets etc)
  • Zorg ervoor dat je een calorie-arm dieet volgt, zodat je die sixpack ook daadwerkelijk te zien krijgt.

Als je alleen maar lijnt, word je alleen maar een dunnere versie van jezelf. Als je meer spieren wilt kweken, zal je daar toch echt voor moeten trainen.

Mythe 1: Je moet naar de sportschool

Volgens James kan je prima thuis aan je core werken. Je hebt er in principe geen apparatuur voor nodig, behalve een goed yoga-matje. Sit-ups en crunches kun je gewoon thuis doen. Je kunt dat zwaarder maken door een gewicht op je borst vast te houden terwijl je ze doet.

En op YouTube zijn enorm veel video’s te vinden waarin uitgelegd wordt hoe je op een veilige manier de oefeningen doet.

Mythe 2: Je mag geen koolhydraten meer eten

Als je veel traint, zijn koolhydraten belangrijk voor je spieropbouw. Je kan met een gevarieerd eetpatroon net zo veel resultaat boeken als met een koolhydraat-arm dieet.

Als je te weinig koolhydraten eet, voel je je slap, volgens de fitness-expert, en daardoor wordt het een stuk moeilijker om je dieet en trainingsschema vol te houden.

Mythe 3: Je mag geen suiker en alcohol

Het sociale aspect van uit eten gaan, het plezier wat je daaraan beleeft en jezelf af en toe belonen met iets wat je heel erg lekker vindt, ook al zit er suiker in, vindt Steve geen ramp.

Volgens hem ben je eerder geneigd om je trainingsschema en dieet op te geven als je jezelf alles wat je lekker vindt ontzegt, dan wanneer je jezelf af en toe iets gunt. Maar als gewicht verliezen een doel op zich is, zal je dit wel goed in de gaten moeten houden.

Als je doordeweeks gezond en gebalanceerd eet en op zaterdag een keertje lekker los gaat, is dat echt geen probleem. “Dat hoort bij het leven.”

Mythe 4: Cardio is een must als je abs wilt

Je hoeft heus geen uren op de loopband of fiets om je buikspieren te trainen. Het kán wel helpen bij vetverlies, maar overdrijf het niet. Het risico als je net begint, is dat je heel veel gaat cadiotrainen en weinig calorieën eet. Dan ben je binnen no time opgebrand.

Mythe 5: Je moet streven naar een laag vetpercentage

Onzin, zegt Steve. Je kan niet continu vet blijven verliezen. Gezond en gebalanceerd eten is belangrijk. Vet hoort daar ook bij, ook als je strak in je vel wil zitten.

Te weinig vet kan zelfs invloed hebben op je menstruatie. En je vetverdeling is voor iedereen anders. Het is echt belangrijk om te kijken wat bij jou en jouw lichaamsbouw past

Wat help wel? Een vetarm dieet

Zoals eerder gezegd, als je geen vet kwijt raakt, ga je die getrainde spieren nooit zien. Je hoeft daarvoor heus niet superstreng te diëten, maar let wel op wat je eet.

Het belangrijkste is dat je meer calorieën verbrandt dan dat je eet én dat je voldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Er zijn verschillende apps, bijvoorbeeld die van het voedingscentrum, waar je dat op bij kan houden.

Beeld: unsplash. Bron: cosmopolitan.uk

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in