Wat gebeurt er met onze botten als we ouder worden? Nouveau’s chef lifestyle Wies Verbeek ging op onderzoek uit en sprak met huisarts Ton Boermans die zich al meer dan 25 jaar bezighoudt met osteoporose.

“Tot ongeveer je 25ste bouw je bot op. Op een gegeven moment zit je op je maximale botopbouw, ook wel piekbotmassa genoemd. Hoe groot die is, is grotendeels erfelijk bepaald.

Vervolgens blijf je lange tijd in een soort constante fase, waarin er geen bot meer wordt opgebouwd maar ook nauwelijks afgebroken. Maar dan… dan komt de overgang en wordt de botmassa in één klap een stuk minder.”

More content below the advertising

Lees ook: 94 jaar en nog steeds coverproof


Tips voor betere botten

Gelukkig kun je zelf het één en ander doen om je botten zo sterk mogelijk te houden.

  • Botontkalking voel of merk je nauwelijks. Meestal begint het bij je heupen, dijbenen en onderrug, maar ook in de wervels van je hals. Dat is ook de reden waarom we krimpen als we ouder worden. We zakken een beetje in doordat de tussenwervelschijven dunner worden.
  • Je kunt voldoende calcium binnenkrijgen, maar als het lichaam niet in staat is om het op te nemen, heb je er niks aan. Daarom is het van belang om voldoende vitamine D3, via zonlicht of supplement, binnen te krijgen. Vitamine D3 zorgt ervoor dat het calcium uit de voeding wordt opgenomen. Andere belangrijke hulpstoffen zijn vitamine K2 en magnesium.
  • Groene bladgroenten, broccoli, Chinese kool, groene kool, havermout en amandelen zijn ook goede calciumbronnen.

Meer weten over osteoporose? Lees dan de nieuwste editie van Nouveau. Koop 'm in de winkel of bestel 'm hier.

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in