En meer leuke weetjes op de Internationale Dag van de Slaap!

Die feiten en weetjes komen uit een onderzoek van het Finse Polar, wereldmarktleider in sporthorloges en fitnesstrackers. Door de slaapanalyses die bepaalde Polar-modellen kunnen doen, konden zes miljoen slaapuren uit 28 landen, inclusief Nederland, worden gemeten. En dat levert zoal het volgende op:

7.22 uur

*Gemiddeld slaapt de mens 7 uur en 22 minuten. In Estland pakken ze 14 minuten meer en daarmee slapen ze het langst. Japanners slapen het kortst, met slechts met 6 uur en 33 minuten.
*Wereldwijd slapen vrouwen met 7 uur en 35 minuten gemiddeld 22 minuten langer dan mannen.
* De leeftijdsgroep 18-29 jaar slaapt met de minste slaaponderbrekingen en komt op een goede 7 uur per nacht. 40-64-jarigen slapen het minst met 6 uur en 50 minuten.

Nederlandse gewoontes

*In Nederland gaan vrouwen doorgaans iets eerder naar bed, waardoor ze 21 minuten langer slapen dan de Hollandse man: 7 uur en 41 minuten versus 7 uur en 20 minuten.
*In de werkweek gaan Nederlanders gemiddeld om 23.41 naar bed en staan ze om 7.03 op. In het weekend gaan we wat later, om 0.17 uur, maar blijven we ook lekker langer liggen en staan we om 8.07 op. Dat levert toch mooi 26 minuten extra slaap op.

Verraderlijk

Er is zoiets als de slaaptijd en de slaapcontinuïteit. Ofwel: hoeveel slaaponderbrekingen zijn er in een nacht. De Nederlander heeft gemiddeld 22,8 korte onderbrekingen en 5,2 lange. Met die onderbrekingen erbij verandert de gemiddelde slaap van 7 uur en 3 minuten in 6 uur en 59 minuten.

Bron: Polar

 

 

Met het veranderen der seizoenen, vieren verkoudheid en griep ook weer hoogtij. Werk aan die weerstand (en een hoop andere dingen) op deze spartaanse, maar effectieve, manier.

Koud douchen. Je moet er niet aan denken. Lekker warm en comfortabel zou douchen moeten zijn. Toch levert een koude douche, of zelfs alleen een paar minuutjes afdouchen, je veel meer op. Een ijzersterke weerstand bijvoorbeeld. Een mooiere huid ook, en een beter figuur. Heb je nóg meer redenen nodig?

1. Very immuun

Door een koude douche gaat je lichaam aan het werk, het moet je weer warm zien te krijgen. Je bloed wordt sneller naar de belangrijke organen gepompt om te voorkomen dat ze onderkoeld raken, een soort oerinstinct van het lijf.

Je bloeddruk gaat naar beneden en je stofwisseling omhoog. Door die ‘extreme kou’, moet het lijf zich sterker verweren tegen ziektes en krijgt je immuunsysteem een boost.

2. Lekker alert

Goed diep ademhalen onder de koude douche houdt je temperatuur op peil en verhoogt je zuurstofopname. De hartslag stijgt, het bloed gaat sneller stromen: je wordt energieker. En door de verbeterde bloedtoevoer naar de hersenen ben je ook alerter. Goed begin van de dag.

3. Huid & haar

Het is veel beter voor huid en haar. Door een koude douche sluiten de poriën en droogt de huid niet uit. Ook je haren houden meer vocht vast door koud water, waardoor je coupe voller wordt, niet droog is, maar juist glanst.

4. Mooi lijf

Je wordt er strakker van. Dat heeft te maken met bruin (gezond) vet, niet te verwarren met wit (ongezond) vet dat op onze heupen blijft plakken!, in ons lijf dat wordt aangemaakt bij lagere temperaturen. Dit vet zet energie om in lichaamswarmte, wat helpt bij afvallen.

5. Tevreden spieren

Met een koude douche (of ijsbad, maar dat gaat wat ver) verminder je spierpijn en kun je spierpijn zelfs voorkomen. De bloedvaten vernauwen door het koude water, het bloed gaat sneller stromen en afvalstoffen in de spieren worden sneller afgevoerd.

Topsporters pakken na een zware inspanning niet voor niets een ijsbad…

6. Antidepressiva

Koud water geeft je een kick. Een reden dat buiten zwemmen steeds populairder wordt. Het geeft je adrenaline en endorfine een boost en verbetert je humeur door dat oppeppende gevoel. Het kan helpen bij neerslachtigheid.

7. De wereld dankt je

Je bent immers leuk bezig voor het milieu doordat je geen verwarmd water gebruikt...

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Amuses, champagne, een meergangen-diner een wijnarrangement… Een etentje bij een restaurant met één of meer Michelinsterren kán behoorlijk in de papieren lopen. Maar dat hoeft niet altijd. Bij deze restaurants hoeft het niet meteen rib uit je lijf te trekken en eet je geweldig goed.

In de Top 10 vind je voornamelijk restaurants in Azië met als absolute nummer 1 Lia Fan (*) in Singapore waar je al voor € 2,- iets geweldig lekkers kan eten.

Maar iets dichterbij, in Spanje bijvoorbeeld, bij L’Antic Moli (*) in El Castell (vlakbij Altea), eet je een vastgesteld lunchmenu al vanaf ongeveer € 15,-.

Liever ook weinig reiskosten maken? In Nederland kan je terecht bij Sinne (*) in Amsterdam, dat binnenkomt op 39 in de Top 50 goedkoopste restaurants met een Michelinster. Een lunchmenu kost daar ongeveer € 50,-.

In Winsterswijk eet je bij de Strandlodge (*) een lunchmenu voor € 30,-, wat ze een plekje oplevert in de Top 30. Voor een diner op Michelinsterniveau, is drie tientjes  toch goed te doen. En je zit er ook nog eens fantastisch. Op naar Winterswijk!

Bron: Traveloka.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.