Vier op de tien Nederlanders voelen zich in de winter minder energiek dan in de zomer. Geen wonder, het weer werkt niet mee – we komen veel minder buiten en een tekort aan vitamine D ligt op de loer – maar we slapen ook massaal slecht. 

Meer energie krijgen door beter te slapen: het klinkt zo logisch, maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Sterker, het lijkt steeds moeilijker te worden.

More content below the advertising

Zoveel te doen

“Dat is het punt: de samenleving verandert razendsnel, we hebben zóveel dingen te doen,” zegt slaapcoach Kees Kwakman. “We moeten werken, vrienden bezoeken, social media checken, afleveringen kijken op Netflix: we zijn er maar druk mee met z'n allen. We willen overal bij zijn en het kind van de rekening is vaak de slaap.”

Weg met die iPad

“Mensen weten echt wel hoe belangrijk slaap is, maar niet waarom je anderhalf uur van tevoren geen iPad meer moet kijken. Het blauwe licht dat het scherm uitstraalt, blijft de ogen prikkelen en dat beïnvloedt de werking van de pijnappelklier. En juist die klier reguleert mede de slaap.

Als het licht blijft, gaat er geen seintje naar de pijnappelklier en wordt er geen melatonine aangemaakt. Melatonine is het hormoon waardoor we slaperig worden als het donker wordt.” Tel uit je slaapgebrek.

Slaapplan

Kwakman adviseert zijn cliënten die moeite hebben met in slaap vallen, 's nachts wakker liggen of te vroeg wakker worden, om een 'slaapplan' te maken. 

Je brein moet tot rust komen en heeft daar dus anderhalf uur voor het slapengaan voor nodig.

Bouw in die tijd je dag af:

  • Ruim wat op.
  • Schrijf dingen waar je meer tijd aan wilt besteden op een piekerbriefje.
  • Check even of alle deuren op slot zijn.
  • Lees een ontspannend boek.
  • Leg vast je kleren klaar voor de volgende dag.

Dat zijn allemaal dingen waarvoor je niet veel denkkracht nodig hebt, maar het ruimt wél op in je hoofd.

Het zal voor sommigen afkicken worden, slapen zonder scherm, maar je krijgt er een stoot energie voor terug.