nouveau-health-gezondheid-dieet

Ook minder trek als de de temperatuur stijgt? Op zich geen probleem, als je maar genoeg vocht en voedingsstoffen binnenkrijgt. Hier moet je op letten.

Diëtist Harriet Verkoelen: "Het is inderdaad echt niet erg om een dag of een paar dagen wat minder te eten. Als je merkt dat je last hebt van een verminderde eetlust, hoef je niet extra te eten om eventuele tekorten aan te vullen." 

Article continues after the ad

Opgeblazen gevoel

Een verklaring voor de verminderde eetlust kan zijn dat er minder energie nodig is om de lichaamstemperatuur op peil te houden. Volgens Verkoelen eten mensen door de warmte ook minder omdat ze vocht vasthouden en daardoor last hebben van een opgeblazen gevoel.

"Probeer de koolhydraten, en dan vooral de snelle koolhydraten (zoals in niet-volkoren pasta en brood), minder te eten. Die versterken dat opgeblazen gevoel. Daarbij beweeg je vaak ook minder wanneer het erg warm is, wat de honger ook niet bevordert."

"Ik denk dat de neiging bestaat om met dit warme weer makkelijker te eten", zegt diëtist Walrabenstein. "Mensen hebben geen zin om te koken.

Als je er tijd voor hebt, probeer dan eerder op de dag je diner al voor te bereiden. Dan hoef je het 's avonds eventueel alleen nog maar op te warmen."

Wat eet je dan wel?

Verkoelen vindt salades het perfecte gerecht voor een zomerse dag. "Met veel groentes erin, peulvruchten en iets waar je eiwit uit haalt, zoals vis, kip, kaas en noten.

Ook lekker is een ongebonden soep met gepureerde groentes. Soep kun je eventueel ook koud eten, zoals een gazpacho (een koude, Spaanse tomatensoep, red.)."

Walrabenstein raadt aan om tijdens de warme dagen minder dierlijke producten te eten. "Deze producten zijn gevoeliger voor bederf. Kies in plaats daarvan voor groente, aangevuld met een beetje (volkoren) pasta of aardappelen en peulvruchten.

Zwarte bonen zijn lekker in een salade en kikkererwten combineren goed met couscous. In combinatie met volkoren granen geven deze producten een voldaan gevoel."

'Zomerse' keukens

Goede keukens om met warm weer inspiratie uit te halen zijn volgens Walrabenstein de Aziatische, Afrikaanse en Thaise keuken. "Die bieden lichte gerechten met "zomerse" ingrediënten zoals kokos, citroen en gember.

Ook de Marokkaanse keuken sluit goed aan bij de zomer, denk aan een couscous."

Tussendoor

Tussendoor is een fris stuk fruit altijd een goed idee, maar de diëtist zegt dat veel mensen bang zijn om te veel fruit te eten vanwege de suiker die er in zit.

Verkoelen benadrukt ook om geen fruit te kiezen dat verleidt tot overeten, zoals druiven en kersen. "Dan krijg je ongemerkt toch veel suiker binnen. Kies in plaats daarvan voor aardbeien, frambozen of bramen. Die bevatten minder suiker dan druiven en kersen."

IJsjes

Tot slot ijsjes, de populairste snack tijdens zomerse dagen. Waterijs is naar mening van Walrabenstein de meest verstandige keuze. "Roomijs is verraderlijker omdat je er snel te veel van eet door de combinatie van suiker en room.

Natuurlijk mag een roomijsje af en toe best, maar iedere dag is teveel van het goede. Je kunt overigens zelf heel lekker ijs maken door banaan in te vriezen en dit daarna te pureren."

Bron: NU.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in