Baantjes trekken: het is ontspannend, maakt je lichaam sterker (en slanker!), iedereen kan het én het is leuk in je eentje. Of met een vriendin. Wij zijn eruit, zwemmen heeft niets dan voordelen voor je gezondheid en geest. En: nu blijkt ook dat je langer jong blijft door geregeld een duik te nemen... 

Als je blessuregevoelig bent en daardoor niet elke sport kunt beoefenen, kun je beter baantjes trekken. Zo helpt zwemmen je lichaam shapen, stress te verlichten en leer je wat ontspannen (tijdens het sporten) écht is. Een aantal voordelen op een rijtje:

01. Minder kans op blessures
Het water draagt je hele gewicht! Meer nog: als je blessures opgelopen zou hebben tijdens andere sporten, is zwemmen een prima manier om die te herstellen.  

More content below the advertising

02. Hoge verbranding van calorieën
Met rustige banen trekken verbrand je al zo’n 500 calorieën per uur. Als je het tempo opvoert kom je al gauw op 700+ calorieën uit. Plus: al na 40 minuten zwemactie spreekt je lichaam zijn vetreserves aan. Dat klinkt veelbelovend. En daar bokst een uurtje pilates niet tegenop. 

03. Work-out tegelijkertijd 
Zwemmen is een combinatie van duursport en training met grote weerstand. Ook fijn: tijdens het zwemmen gebruik je alle spieren in je lichaam. 

04. Een feest voor je spieren
Spieren worden verstevigd en het lichaam ontspant (daarover zo meer) zich tijdens het zwemmen. Uitproberen!

05. Ontspanning versus inspanning
Twee woorden: pure ontspanning! De manier waarop je je lichaam beweegt, de borstcrawl probeert te perfectioneren en je ademhaling controleert. Inspannen op de meest relaxte manier! Net als bij elke andere vorm van beweging produceert je lichaam endorfines tijdens het zwemmen. Net alsof je herboren uit het zwembad stapt!

06. Combineren met andere sporten 
Zwemmen ontspant net als yoga, de twee samen versterken elkaar zelfs enorm.

07. Je blijft langer jong
Uit onderzoek (Indiana University Center for the Science of Swimming) is gebleken dat mensen die veel zwemmen langer jong blijven. Dat heeft te maken met de prestatie op een aantal lichaamsfuncties zoals: bloeddruk, cholesterolniveau, hart- en bloedvaten en cognitieve functies. Zwemmers van vijftig hadden dezelfde functies als iemand die twintig jaar jonger is. Just saying

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Bron: Women's Health 
Beeld: iStock