Yoga kan ontspannend zijn, maar ook inspannend. Laagdrempelig, maar ook uitdagend. Oftewel, er zijn allerlei soorten. Next big thing in yogaland: slaapyoga 'Yoga Nidra'. Deze yogavorm – je ligt alleen maar op je rug, in savasana – brengt je in de diepste staat van ontspanning. En daar rust je past echt van uit, lichamelijk en geestelijk. Lifesaver in deze drukke tijd!

Yoga Nidra

Yoga Nidra betekent letterlijk ‘yoga slaap’ of ‘slaap van de yogi’. Het is rond 1950 ontwikkeld door Swami Satyananda Saraswati – oprichter van de Bihar School of Yoga in India. Hij ontdekte dat er een stadium tussen waken en slapen bestaat waarin je niet echt meer wakker bent maar ook niet slaapt. Als je deze staat van 'zijn' bereikt, vloeit de spanning zowel uit je lichaam als uit je hoofd weg.

More content below the advertising

Van regelmatig Yoga Nidra-en ga je beter slapen, ervaar je minder stress, kun je beter ontspannen, heb je meer energie, ontwikkel je een betere concentratie, ben je creatiever en zelfs meer liefde voor jezelf. Wat wil je nog meer? 

Lees ook: 7 ochtendtips voor een dag vol energie

In tegenstelling tot bij andere vormen van yoga, doe je bij Yoga Nidra geen zittende en/of staande houdingen. Je ligt zo stil mogelijk op je mat in savassana, de eindhouding van (bijna) elke yogales, eventueel met een deken over je heen. Moet lukken. What else? Niet in slaap vallen, luisteren naar een begeleidende stem, een intentie zetten (sankalpa in het Sanskriet) voor de sessie maar ook voor je leven. Een korte positieve intentie in de tegenwoordige tijd. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben een dankbaar mens.’ Dit moet ervoor zorgen dat je op een dieper bewustzijnsniveau positief bent. 

Yoga Nidra proberen? Check House of Deeprelax voor meer informatie en voor (Nederlandse en Engelse) podcasts, online sessies, exclusieve live sessies, trainingen en retreats. 

Bron: JAN Magazine | Beeld: iStock 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in