Deze foto werd gemaakt op de overzichtstentoonstelling Barbie's Birtday Bash - 50 jaar Barbie in Tassenmuseum Hendrikje in 2014.

Barbie viert vandaag haar 60ste verjaardag. De bekende pop van fabrikant Mattel werd op 9 maart 1959 op de speelgoedbeurs in New York geïntroduceerd en veroorzaakte toen een lichte schok, zo weet Vanessa de Geest, conservator van Speelgoedmuseum Mechelen.

"Toen was de emotie al: moet dit nou? Want Barbie zag er niet uit als traditioneel speelgoed, maar als een jonge vrouw in strak badpak, met onwerkelijk lange benen en felle make-up, want, ja, de make-up was veel heftiger dan nu," zo laat De Geest weten aan het AD.

More content below the advertising

Discussie

Over de pop wordt sindsdien veel gediscussieerd. Speelgoedexpert Marianne de Valck kijkt daar niet van op. Volgens haar maakte Barbie in haar doen en laten deel uit van de ‘volwassen’ maatschappij. "En dat betekende dat volwassenen zich in haar herkenden en een mening over haar hadden. En zo kwamen er discussies over haar maten, haar huidskleur en over de vraag of ze zich te rolbevestigend gedroeg," zo vertelt ze aan de krant.

Geëmancipeerd

Volgens conservator Vanessa de Geest was Barbie vanaf het begin al meer geëmancipeerd dan velen dachten. "Ik besef dat er altijd voor- en tegenstanders van Barbie zullen zijn, maar als we naar de feiten kijken, zien we dat de pop al vanaf de jaren 60 stoere beroepen uitoefende. In de jaren 90 werd ze zelfs president. Daarmee liep ze juist op haar tijd vooruit.’’

De conservator vindt dat fabrikant Mattel de pop steeds aan de tijdgeest heeft aangepast.

Lees ook: Songfestivalinzending Duncan Laurence schiet omhoog bij de bookmakers

Figuur

Speelgoedexpert Marianne de Valck is van mening dat er al die tijd wel een realistischer Barbie ontbrak. "Het is een pop waarin meisjes zich moeten herkennen en die herkenbaarheid is, als het om haar figuur gaat, natuurlijk nihil.’’ Fabrikant Mattel introduceerde pas in 2016 een serie Barbie-poppen met andere maten: petite, tall en curvy.

De conservator van Speelgoedmuseum Mechelen vindt dat moment ‘een belangrijke transformatie’ in de geschiedenis van de pop. "Net zoals de verschijning van de eerste Barbie met een donkere huidskleur een historische stap was.’’

Boek

Om het jubileum van de pop te vieren lanceerde het merk Barbie afgelopen woensdag, in de aanloop naar Internationale Vrouwendag vrijdag, het boek 60 Super Stories. Volgens het merk inspireert Barbie 'meisjes en vrouwen overal ter wereld om hun dromen en ambities na te jagen'.

Het boek is geschreven 'door 60 Nederlandse rolmodellen voor de rolmodellen van de toekomst'. Onder anderen Neelie Kroes, terreurexpert Beatrice de Graaf, bladerunner Marlou van Rhijn, maar ook minder bekende vrouwen met diverse beroepen, zoals een kapitein, piloot en games-presentator, zijn onderdeel van het boek.

"Deze inspirerende vrouwen zijn het levende bewijs dat je alles kunt bereiken, worden en doen. Door meer vrouwelijke rolmodellen te laten zien, gaan vrouwen en meisjes geloven dat zij het echt kunnen," zo menen de makers van het boek. Het boek is een collector’s item dat niet in de verkoop gaat. Wel is het boek verkrijgbaar bij alle bibliotheken in Amsterdam.

Speciale collectie met 'carrière-poppen'

Speciaal voor dit jubileumjaar is er een '60th'-collectie ontwikkeld met zes 'carrière-poppen' bestaande uit een voetballer, nieuwslezer, brandweervrouw, astronaut, politica en piloot. Elke pop kost 13,99 euro.

Bronnen: AD, Barbie
Beelden: ANP , Barbie

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in