Audrey Hepburn, 1961
Audrey Hepburn, 1961

Audrey Hepburn, prachtig porselein en diamanten per kilo – het wordt dol!  

Soms is een commercieel merk zo invloedrijk dat het vanzelf cultuur wordt. Tiffany & Co bestaat al sinds 1837...

Article continues after the ad

... maar wordt vooral geassocieerd met de onvergetelijke chic van Audrey Hepburn in de film 'Breakfast at Tiffany's'. Het juwelenhuis heeft besloten ruim 180 jaar glamour, diamanten en verlovingsringen te vieren met hun grootste expositie ooit. 'Vision and Virtuosity' gaat van start in Shanghai en zal naar verluidt daarna als reizende tentoonstelling ook andere wereldsteden aandoen.

Hoogtepunten van de expositie zijn de ontwikkeling van de verpakking die de kleur heeft van een roodborstjeseitje en inmiddels iconisch is. Het is tevens de kleur van het pop-up ontbijt café waar je daadwerkelijk kunt ontbijten bij Tiffany's.  

Verder te zien: het originele script van de film met aantekeningen van Audrey en uiteraard genoeg diamanten om een menselijke ekster dolgelukkig te maken.

Minder bekend, maar eveneens op de tentoonstelling: 'huisraad en diversen'  van Tiffany's, dat ook glaswerk, parfums, schrijfwaren, tassen, horloges, porselein en woonaccessoires in de collectie heeft.

"In onze archieven bevinden zich talloze geweldige objecten die ons designteam nog altijd inspireren voor de ontwerpen van nu," zegt Reed Krakoff, chief artistic officer. "Met de expositie eren we het verleden en laten we zien hoe schoonheid en vakmanschap tijdloos relevant zijn." Fingers crossed dat ook Amsterdam op de touragenda komt. 

Foto's (c) ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in