Oooo, het is zo koud. En nat. En donker. Waren we tot vorige maand nog zo lekker bezig, onze focus op gezondheid keldert enorm vanaf december. Doodzonde. Maar: alle kleine tipjes helpen.

Bovenop de kou en het duister, die al niet motiveren om er buiten eens lekker tegenaan te gaan, is dit ook de maand van veel suiker en vet en alcohol. Alle opgebouwde fit- en gezondheid gaan er kortom aan, en dat is ook jammer omdat de kans verkoudheid of griep meteen toeneemt. Koppie erbij houden dus. En deze tips toepassen.

Neem ‘s ochtends een koude douche
Want een koude douche versterkt je immuunsysteem en bloedcirculatie. Het houdt je huid elastischer en is bovendien, hoe ongeloofwaardig dit nu ook klinkt, goed voor je humeur doordat het ‘t deel van je hersenen stimuleert dat zorgt dat je je gelukkig voelt. Een beter begin van de dag is er in feite niet. En echt, je kunt er aan wennen. Maar in kleine stappen. Eindig na een warme douche met tien koude seconden, en bouw die door de dagen/weken heen op tot een geheel koude douche.

Drink elke ochtend warm water met citroen
Want citroen zit natuurlijk vol vitamine C dat het immuunsysteem ook ten goede komt. Daarbij balanceert het de ph-waarde in het lichaam en werkt het ontgiftend.

Eet gezond
Tja, het is een inkoppertje, maar in deze maanden hebben we meer behoefte aan suiker en vet, aan ongezonde dingen dus. Wees daarop voorbereid, door met een strakke regelmaat gezond te eten. De bekende gerechten als broccoli en vis zijn altijd goed, maar boerenkoolstamppot en erwtensoep zijn ultiem winters comfortfood, en ook gezond.

Ga in je lunchpauze naar buiten
Kort, maar krachtig, dat is zo’n luchbreak buiten. Bewegen in de buitenlucht is goed voor lijf en leden, en geeft ook je brein een boost, waardoor je na zo’n immuunversterkend loopje ook nog een beter presteert. Is de baas ook meteen blij.

Met het veranderen der seizoenen, vieren verkoudheid en griep ook weer hoogtij. Werk aan die weerstand (en een hoop andere dingen) op deze spartaanse, maar effectieve, manier.

Koud douchen. Je moet er niet aan denken. Lekker warm en comfortabel zou douchen moeten zijn. Toch levert een koude douche, of zelfs alleen een paar minuutjes afdouchen, je veel meer op. Een ijzersterke weerstand bijvoorbeeld. Een mooiere huid ook, en een beter figuur. Heb je nóg meer redenen nodig?

1. Very immuun

Door een koude douche gaat je lichaam aan het werk, het moet je weer warm zien te krijgen. Je bloed wordt sneller naar de belangrijke organen gepompt om te voorkomen dat ze onderkoeld raken, een soort oerinstinct van het lijf.

Je bloeddruk gaat naar beneden en je stofwisseling omhoog. Door die ‘extreme kou’, moet het lijf zich sterker verweren tegen ziektes en krijgt je immuunsysteem een boost.

2. Lekker alert

Goed diep ademhalen onder de koude douche houdt je temperatuur op peil en verhoogt je zuurstofopname. De hartslag stijgt, het bloed gaat sneller stromen: je wordt energieker. En door de verbeterde bloedtoevoer naar de hersenen ben je ook alerter. Goed begin van de dag.

3. Huid & haar

Het is veel beter voor huid en haar. Door een koude douche sluiten de poriën en droogt de huid niet uit. Ook je haren houden meer vocht vast door koud water, waardoor je coupe voller wordt, niet droog is, maar juist glanst.

4. Mooi lijf

Je wordt er strakker van. Dat heeft te maken met bruin (gezond) vet, niet te verwarren met wit (ongezond) vet dat op onze heupen blijft plakken!, in ons lijf dat wordt aangemaakt bij lagere temperaturen. Dit vet zet energie om in lichaamswarmte, wat helpt bij afvallen.

5. Tevreden spieren

Met een koude douche (of ijsbad, maar dat gaat wat ver) verminder je spierpijn en kun je spierpijn zelfs voorkomen. De bloedvaten vernauwen door het koude water, het bloed gaat sneller stromen en afvalstoffen in de spieren worden sneller afgevoerd.

Topsporters pakken na een zware inspanning niet voor niets een ijsbad…

6. Antidepressiva

Koud water geeft je een kick. Een reden dat buiten zwemmen steeds populairder wordt. Het geeft je adrenaline en endorfine een boost en verbetert je humeur door dat oppeppende gevoel. Het kan helpen bij neerslachtigheid.

7. De wereld dankt je

Je bent immers leuk bezig voor het milieu doordat je geen verwarmd water gebruikt...

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Amuses, champagne, een meergangen-diner een wijnarrangement… Een etentje bij een restaurant met één of meer Michelinsterren kán behoorlijk in de papieren lopen. Maar dat hoeft niet altijd. Bij deze restaurants hoeft het niet meteen rib uit je lijf te trekken en eet je geweldig goed.

In de Top 10 vind je voornamelijk restaurants in Azië met als absolute nummer 1 Lia Fan (*) in Singapore waar je al voor € 2,- iets geweldig lekkers kan eten.

Maar iets dichterbij, in Spanje bijvoorbeeld, bij L’Antic Moli (*) in El Castell (vlakbij Altea), eet je een vastgesteld lunchmenu al vanaf ongeveer € 15,-.

Liever ook weinig reiskosten maken? In Nederland kan je terecht bij Sinne (*) in Amsterdam, dat binnenkomt op 39 in de Top 50 goedkoopste restaurants met een Michelinster. Een lunchmenu kost daar ongeveer € 50,-.

In Winsterswijk eet je bij de Strandlodge (*) een lunchmenu voor € 30,-, wat ze een plekje oplevert in de Top 30. Voor een diner op Michelinsterniveau, is drie tientjes  toch goed te doen. En je zit er ook nog eens fantastisch. Op naar Winterswijk!

Bron: Traveloka.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.