Smaakt het naar meer? Het ís een Lange-Afstand-Wandelpad.

Even uitwaaien? Een wandeling door de natuur brengt je ook terug naar je eigen natuur. In het boek 'Back to nature' van Eva Spigt en Nicola Dow vind je naast mooie wandelingen ook wilderness skills en tips om helemaal zen te worden.

De afgelopen dagen loodsten ze je al door de duinen en over de hei van Lage Vuursche. Vandaag in de spotlights: een deel van het Trekvogelpad.

Trekvogelpad | 20.9 km

In Bergen aan Zee begint de eerste etappe van het 400 kilometer lange Trekvogelpad. Dit pad is onderverdeeld in 23 etappes en loopt helemaal tot aan Enschede. Je loopt langs zeven karakteristieke landschappen en zoals de naam al doet vermoeden, kom je langs veel vogelgebieden.

Article continues after the ad

Nivon heeft dit pad in samenwerking met Vogelbescherming Nederland opgezet om de verscheidenheid aan vogels te laten zien. Je kunt ervoor kiezen de route helemaal te lopen (uiteraard in meerdere dagen), maar de eerste etappe is ook al om over naar huis te schrijven.

GOED OM TE WETEN

De eerste etappe van het Trekvogelpad begint bij het Zeehuis van Nivon (Verspyckweg 5, Bergen aan Zee). Kom je met het openbaar vervoer? Stap dan uit bij bushalte Bergen aan Zee, Strand/ Vanaf hier kun je over het strand naar het Zeehuis lopen (aangegeven met een markering).

Het Trekvogelpad is een LAW (Lange-Afstand-Wandelpad) en wordt aan gegeven met rood-witte strepen. Dit is een internationaal gebruikelijke markering voor doorgaande wandelpaden. Deze tekens zijn niet alleen aangebracht op paaltjes, maar ook op bomen, straatmeubilair en hekken.

Vind je die rood-witte strepen als kruis? Dan ben je vlak bij een splitsing of kruising. Dit teken geeft aan dat je deze weg níét moet volgen. Een teken in de vorm van een pijl betekent een richtingsverandering.

Volg altijd de markering, het kan zijn dat de route wordt aangepast waardoor de routebeschrijving of routelijn op de kaart niet meer klopt. De markering wordt altijd als eerste aangepast en is dus actueel.

HOLISTISCHE TIP: HOE TE GRONDEN

  • Ga stevig staan, voeten op heupbreedte, en verdeel je gewicht over beide voeten. Sluit je ogen en doe een korte bodyscan. Staan je knieën op slot? Hoe voelen je schouders en je nek?
  • Breng je aandacht naar de omgeving. Wat voel, hoor en ruik je? Onthou dat alles oké is, wat je ook ervaart. Visualiseer dat je verbonden bent met de aarde en dat er wortels via je voeten zo de grond in lopen. Voel dat je geankerd bent en dat een windvlaag je niet zomaar omver kan duwen. Je staat sterk.
  • Kom dan langzaam terug naar het hier en nu. Deze meditatie is fijn in het bos, maar ook thuis een aanrader.

Verder wandelen?

Deze wandeling staat in 'Back to nature' van Eva Spigt en Nicola Dow, 21 euro

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in