Niet te ingewikkeld over doen, gewoon lekker gáán.

Op het strand, in het bos, in het park - steeds meer mensen hebben het afgelopen jaar wandelen ontdekt. De een houdt van wat langere tochten, de ander loopt gewoon in de buurt - wat maar bij je past. 

Je zet die stappen niet voor niets: wandelen doet van alles met je en blijkt ook nog eens goed voor het brein te zijn. Binnen zes maanden verbetert het geheugen en neemt de witte stof in de hersenen toe, blijkt uit een nieuwe studie onder 60-plussers.

De verbetering van het brein gaat snel én vindt ook op latere leeftijd nog plaats

Dubbel goed nieuws dus: de verbetering van het brein gaat snel én vindt ook op latere leeftijd nog plaats. Agnieszka Burzynska, een professor in de neurowetenschappen aan Colorado State University, verzamelde met collega's hersenscans en cognitieve tests van een groep gezonde, maar weinig actieve volwassenen tussen de 60 en 79 jaar oud.

Article continues after the ad

Zij moesten óf drie keer per week 40 minuten gaan wandelen, óf dansen óf evenwichts- en krachtoefeningen doen. De lichamelijke conditie van alle deelnemers verbeterde in dat half jaar, maar veranderde hun brein ook?

De groep wandelaars boekte de beste resultaten

Dat hing af van het type lichaamsbeweging. De groep wandelaars boekte de beste resultaten: de witte massa in hun hersenen en hun geheugen verbeterde het meest. De dansgroep zag ook wel wat positieve effecten, maar de hersenen van de groep die de oefeningen deed, bleven onveranderd.

Foto (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in