Lichaam, geest, zintuigen – álles knapt er van op.

Veel meer lopen, veel meer wandelen, want dat is goed voor je lichaam en voor je mentale gezondheid. Dat zegt de Ierse neurowetenschapper Shane O'Mara in NRC. "Ongeveer een eeuw geleden liep de mens gemiddeld vijftien kilometer per dag, dat is wat ik met mijn stappen ook nastreef."

'Wandelen is de grootste probleemoplosser die er bestaat'

Vroeger moesten mensen veel lopen om eten te verzamelen of omdat ze veel  lichamelijk intensief werk deden. "Nu loopt de mens dagelijks niet meer dan twee kilometer, desastreus weinig. We leiden een zittend leven op kantoren achter beeldschermen. Sterker nog: we hebben onze wereld en onze leefstijl zo ingericht dat er geen noodzaak is voor bewegen. Terwijl wandelen de grootste probleemoplosser is die er bestaat," zegt de hoogleraar experimenteel breinonderzoek aan Trinity College in Dublin.

Zo haal je meer uit een wandeling

  • Elke dag een half uur is het minimum, O'Mara pleit voor vier keer per week op pad gaan, vijftien kilometer lopen. Daar zal niet iedereen tijd voor hebben, dus loop wat je lopen kunt.
  • Stad of natuur maakt niet uit, al moeten je hersenen harder werken op een ruig pad. Afwisseling doet je dus goed.
  • Loop niet de hele tijd op muziek of met een podcast op, zet je zintuigen ook puur natuur aan het werk.

Foto (c) Getty Images 

Article continues after the ad

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in