Heel retro, met dan met alle luxes van nu.

Panorama-ramen, meer dan genoeg beenruimte, amper geluid en comfortabele fauteuils – is dit het vervoer van de toekomst?

Article continues after the ad

De Airlander 10 is een 'airship' (zeg maar: update van de klassieke Zeppelin) van het bedrijf Hybrid Air Vehicles (HAV). Er kunnen 100 passagiers mee, een hybride model zal rond 2025 rondvliegen en in 2030 moet er eentje zijn die helemaal elektrisch is.

Er wordt sinds 2016 mee getest, de uitstoot is 90% minder dan die van een traditioneel vliegtuig, volgens de leverancier.

Het is een enorm ding van 92 meter lang, 26 meter hoog en 43 meter breed en wordt 'gedragen' door een ballon gevuld met helium. Omdat de Airlander niet superhoog vliegt, kent de cabine niet de druk die in een gewoon vliegtuig je oren laat dichtklappen.

Topsnelheid is 130 km per uur. Dat is bepaald niet supersonisch, maar daar staat tegenover dat het comfortabel en CO2 vriendelijk reizen is en je er lekker in kunt onthaasten. Amsterdam-Parijs zou je krap zes uur kosten.

Het aircraft is bestand tegen hoge en lage temperaturen, harde wind en zelfs blikseminslag, volgens dezelfde normen als de rest van de luchtvaart, volgens HAV. Zou je het zien zitten om zo naar je bestemming te zweven?

Foto's (c) Hybrid Air Vehicles

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in