Je zal maar op Schiphol staan en niet naar je bestemming kunnen. 

Vluchten worden regelmatig geannuleerd, bijvoorbeeld omdat er een defect is aan het toestel, omdat het weer heel slecht is of – zoals afgelopen week – door een staking.

Ook vanmiddag was het weer raak met de vertragingen en toestanden. Het is altijd een hele teleurstelling als het je overkomt, maar hoe gaat het dan verder?

Article continues after the ad

Het is belangrijk een verschil te maken tussen pakketreizen en losse tickets. Bij een pakketreis kun je aankloppen bij de touroperator, zoals Sunweb, TUI of Corendon. Zij gaan dan een oplossing voor je proberen te zoeken. "Dat gaat altijd in overleg met de klant. We kijken waar je dan naartoe kan," zegt Sunweb-woordvoerster Martine Langerak in de Telegraaf. Het kan zijn dat je dezelfde dag nog naar een andere bestemming kunt of dat je bijvoorbeeld een dag later alsnog naar je beoogde vakantieoord vliegt.

Als je een los ticket hebt geboekt – bijvoorbeeld een retourvlucht met KLM of easyJet, een hotel in Sevilla en een huurauto – zit het anders. Dan zal de luchtvaartmaatschappij een optie voor je zoeken om alsnog te vliegen, maar het hotel en de autoverhuurder staan daar helemaal buiten. Die moet je dan dus gewoon betalen vanaf het moment van boeking als je niet meer kunt annuleren.

Als je alles zelf hebt geregeld, betaal je dus zelf de kosten. Minus dan de compensatie voor de geschrapte vlucht. Bij vluchten tot 1500 kilometer is dat 250 euro, tussen 1500 en 3000 kilometer 400 euro en bij vluchten die verder weg gaan 600 euro. Maar: als een vlucht wordt geannuleerd vanwege een 'veiligheidsprobleem' is er sprake van overmacht en krijg je alleen het geld van het ticket terug.

Goed om te weten

Je hebt recht op geld terug als:

  • Je een los vliegticket hebt gekocht. Dit kan bij een luchtvaartmaatschappij of via een online reisbureau. Bijvoorbeeld via een bemiddelaar.
  • Je de bevestiging van de reservering hebt, met een reserveringsnummer en ticketnummer.
  • De luchtvaartmaatschappij je vlucht annuleert.
  • De vlucht vertrok vanuit een Europees land. Of als je vloog met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Opties tegemoetkoming

De luchtvaartmaatschappij moet je bij een annulering de keuze bieden uit:

  • Het ticket terugbetalen binnen 7 dagen.
  • Via een andere route naar je eindbestemming reizen, tegen dezelfde voorwaarden.
  • Als het nodig is moet de luchtvaartmaatschappij ook bijstand verlenen. Denk aan eten en drinken, (hotel)overnachting en vervoer. Dit geldt ook bij vertraging en overboeking van de vlucht.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in