Indutten in Nederland, wakker worden in Wenen.

Nog even geduld (en hopen dat de coronabeperkingen niet strenger worden...) en dan gaat de Europese nachttrein weer rijden. Het plan van de NS en hun Oostenrijkse collega's van de ÖBB is om de Nightjet dagelijks richting Duitsland en Oostenrijk te laten treinen.

Article continues after the ad

In 2016 kwam er na 115 jaar een einde aan het fenomeen nachttrein. Dat er nu toch weer een slaaptrein in aantocht is, komt omdat de trein een duurzame manier van reizen is en er ook vóór de coronacrisis al een groeiende doelgroep was die een reis meer wilde beleven en was afgeknapt op het gebrek aan comfort van vliegen.

De trein gaat vanaf Amsterdam, Utrecht en Arnhem in Nederland via Frankfurt am Main dieper Duitsland in. In Neurenberg splitst de Nightjet zich op: het ene deel treint door naar Wenen, het andere naar München. Het wordt een vrij luxe manier van reizen. In de couchettes wordt ontbijt geserveerd en in de slaapcompartimenten kunnen reizigers kiezen uit een ontbijt met verse broodjes. Daarnaast worden er slofjes, handdoeken en een flesje bubbels aangeboden.

Een gewone stoel kost vanaf 30 euro (enkele reis), een slaapplaats vanaf 60 euro (in een vier persoons coupé). De zitbank is dan om te bouwen tot een ligplek. Een luxere plek in een slaapcompartiment begint bij 90 euro. De tarieven zijn volgens NS mede afhankelijk van tijdstip van boeken.

Passagiers kunnen verder een hele coupé voor zichzelf reserveren, de prijs wordt dan uiteraard navenant hoger. Hoewel in de Nightjet een mondkapjesplicht geldt, is deze iets minder verstrekkend dan de normale trein. Boek je alleen of met je eigen huishouden een hele coupé, dan hoef je daar geen mondkapje op, op de gangen wel.

Foto's en tickets: NS International

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in