KLM stewardessen, circa 1936
KLM stewardessen, circa 1936

Heel Holland Trots op de De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.

Over een mijlpaal gesproken: KLM viert vandaag haar 100-jarig bestaan en is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die onder haar oorspronkelijke naam deze mijlpaal bereikt.

More content below the advertising

Het bedrijf is opgericht op dinsdag 7 oktober 1919 met een startkapitaal van 1,2 miljoen gulden. Investeerders zijn acht zakenlieden, onder wie Anton Kröller en Frits Fentener van Vlissingen. Luitenant-vlieger Albert Plesman (hier in 1937) wordt administrateur en later directeur. Het bedrijf was al koninklijk voor het officieel bestond: koningin Wilhelmina verleent op 12 september 1919 het predicaat ‘Koninklijk’ aan de KLM-in-oprichting.

De eerste commerciële vlucht gaat met een huurtoestel van Londen naar Schiphol, in 1920.

Daarna groeit de KLM-vloot snel met eigen vliegtuigen. In 1924 gaat de eerste intercontinentale vlucht naar Jakarta. KLM groeit dan al snel uit tot de derde maatschappij in de wereld, na Pan American Airways en Imperial Airways. 

WOII hakt er zwaar in bij de luchtvaartmaatschappij: meer dan de helft van de vliegtuigen wordt bij een bombardement verwoest. Na de oorlog krabbelt KLM snel op, met dankzij een nieuwe lijndienst op New York. Deze foto is uit 1947.

En in 1950 zagen de stewardessen er zo uit: het werd gezien als een uiterst glamoureus beroep maar in werkelijkheid was het hard werken voor een vrouwonvriendelijk bedrijf. Voor 1977 mochten stewardessen niet langer dan vijf jaar vliegen bij KLM en mochten ze niet getrouwd zijn, laat staan een kind hebben.

Vliegen was in de jaren vijftig nog pure luxe...

...en dat was ook aan het comfort en de catering te merken. Wat ooit begon met een picknickmand en een paar thermosflessen...

...werd een culinair feestje.

In 1960 neemt KLM haar eerste straalvliegtuig in gebruik: groter, sneller en luidruchtiger, maar ze kunnen ook verder, zodat het internationale reizen een euh… vlucht neemt en in de jaren erna massatoerisme vorm krijgt. Het blauw van de uniformen was toen nog een stuk donkerder dan nu. 

De zwaanreclames uit de jaren negentig waren briljant: er was geen vliegtuig in te zien, wel zwanen met op de achtergrond gesprekken tussen de verkeerstoren en de cockpit.

Met het oog op de komende 100 jaar is men druk bezig het klimaat te sparen. Om de uitstoot van broeikasgas CO2 tegen te gaan werkt KLM samen met de TU Delft om een futuristisch vliegtuig te ontwikkelen in de V-vorm, de Flying-V. Dit nieuwe ontwerp moet zo’n twintig procent zuiniger zijn dan de nu veelgebruikte Airbus A350. Daarnaast is het bezig met de ontwikkeling van biokerosine. Happy Birthday, KLM! 

Foto's (c) KLM, ANP, Hollandse Hoogte 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in