Online Masterclass van een diëtist en psycholoog.

Na een lange, zware dag een bonbon. En nog eentje. En nog twee. En omdat de dieetdag nu toch al verloren is, kan die zak chips ook wel open. Bovendien moeten er nog ergens nootjes zijn. Lekker. Lekker gevoel, ook. Nou ja, even dan. Want daarna volgt vaak schaamte, spijt en een ongemakkelijke dosis zelfhaat over het gebrek aan zelfbeheersing.

Article continues after the ad

En dat terwijl soelaas zoeken in eten iets inherent menselijks is”, zegt diëtiste Celien Rombouts in De Morgen. “Vaak zit dat gedrag er al in van toen we heel klein waren. Hoeveel kinderen krijgen er geen koekje wanneer ze gevallen zijn met de fiets, of een snoepje wanneer ze flink zijn geweest na een inenting? Het troostende effect van eten wordt ons aangeleerd, en wanneer we ouder worden en die troostende figuur er niet altijd is, neemt eten die rol over.”

En dan is er ook nog de biologische component. "Het is normaal dat je lichaam wanneer het moe, gestresseerd of humeurig is het signaal zal geven dat het energie en endorfines nodig heeft, waardoor je zal verlangen naar vet en suiker. Daarvan is bewezen dat we ons tijdelijk even beter zullen voelen, dat het stress vermindert. Een blad sla heeft niet echt hetzelfde effect”, zegt psychologe en personal trainer Gudrun Hespel.

"Emo-eten wordt bovendien steeds met negatieve emoties geassocieerd, terwijl het ook positief kan zijn”, aldus Rombouts. “Wanneer iemand jarig is eet je taart, bij een geboorte krijg je suikerbonen en als je promotie hebt gemaakt of goede examens hebt afgelegd, ga je ook eens lekker uit eten. Dat zit er gewoon – sorry – ingebakken.”

Over emo-eten is ons jarenlang ingeprent dat het iets slechts is, dat we daarmee moeten stoppen, terwijl het zowel biologisch als psychologisch een doodnormale reflex is," zegt Hespel. "Maar omdat het niet past in het idee van wat een gezond voedingspatroon moet zijn – met alle regels over koolhydraten en proteïnen en niet eten na acht uur ’s avonds die we overal naar ons hoofd gesmeten krijgen – gaan we ons schuldig voelen bij iets dat ons eigenlijk troost zou moeten bieden. Als een kind verdrietig is en een koekje krijgt, moet het zich dan schuldig voelen als het dat koekje opeet? Waarom jij dan wel wanneer je hetzelfde doet?"

Om je te helpen op een positieve manier om te gaan, kun je een online masterclass (€ 49) volgen bij Get Your Boost! Van Hes­pel en Rombouts.

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in