Wordt het The Beatles of Musica Temprana?

Zo'n lockdown zorgt op verschillende manieren voor flinke stress. Voor je naar de valeriaan (of diazepam) grijpt om onrust of angst te onderdrukken, kun je eerst eens een mopje muziektherapie proberen.

Article continues after the ad

"Je kunt naar de psycholoog gaan als je kampt met klachten als stress, slapeloosheid, gebrek aan concentratie en grote nervositeit," zegt muziektherapeut en onderzoeker Martina de Witte na analyse van 47 internationale onderzoeken, in het Algemeen Dagblad. "Huisartsen schrijven in zo'n geval voor direct resultaat niet zelden kalmeringstabletten voor. Ik zeg: probeer in plaats daarvan naar muziek te luisteren."

Hoe werkt muziektherapie?

"Feelgood-stofjes als endorfine en dopamine komen vrij als je je eigen favoriete muziek opzet," zegt De Witte. "Bekend is dat je hartslag na een paar minuten al omlaag gaat, omdat je lichaam wil synchroniseren met wat je hoort. Al bij de eerste keer word je rustiger, terwijl bekend is dat de psycholoog daar minstens een paar gesprekken voor nodig heeft. Kalmeringstabletten laten net iets meer effect zien, maar daar heb je het nadeel van bijwerkingen en verslaving. En antidepressiva zorgen vaak voor een afgevlakter gevoelsleven."

Welke muziek moet je streamen bij stress?

Kies in ieder geval muziek die je mooi vindt, anders krijg je bij je stress ook nog de factor ergernis. Als je last heb van veel spanningen werkt rustige muziek het best (Loreena McKennit, Eindaudi, licht klassiek). Ben je een beetje neerslachtig, dan kun je beter naar opwekkende muziek luisteren. Dat kan Tiësto zijn, maar ook de Beatles, ABBA of de Beach Boys: harmony doet het goed in de hersens. Op zoek naar meer concentratie? Laaf je aan barok en Beethoven en mijdt gezang en jazz.

Foto (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in