Tweede golf, nieuwe emoties.

Mocht je je de afgelopen dagen verbaasd hebben over volle winkelstraten en drukke bossen, je bent vermoedelijk de enige niet. De angst voor het coronavirus is minder dan in het voorjaar, zodat de huidige Lockdown Light meer weerstand oproept. De angst is een beetje weggezakt, de motivatie is minder en een 'dringend advies' is  minder bindend dan een regel.

Article continues after the ad

"Mensen hebben gemerkt dat ze een deel van hun leven kunnen oppakken, dat ze kunnen winkelen en leuke dingen doen zonder dat ze ernstig ziek worden", zegt  Arie Dijkstra, gedragspsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen, in Trouw. "Al gaat het aantal ziekenhuisopnames omhoog en stuur je afschrikwekkende verhalen de wereld in, de schrik is er niet meer."

Bovendien zouden veel mensen mentaal de tweede ronde beperkingen niet trekken, omdat alle goodwill en wilskracht van de eerste ronde op is en er in de tussentijd te weinig hersteltijd is geweest. Wat eveneens meespeelt, is dat de Nederlanders die zich wel aan de regels wil houden (die groep is groot en wordt op 60-70 procent geschat) ontmoedigd raken omdat ze zien dat het ondanks hun inspanningen toch weer de verkeerde kant opgaat. "Juist het besef dat iets zin heeft, is belangrijk om moeilijke maatregelen vol te houden," zegt Dijkstra.

Aangezien de ziekenhuizen en IC's in hoog tempo volstromen en de normale zorg alweer wordt afgeschaald, is het zaak je innerlijke veerkracht terug te vinden. Dat kan iedereen helpen, of je nu kritisch staat tegenover de maatregelen of je er juist aan wilt houden. Een paar tips:

  • Hou het klein. Beperk je tijd op de socials (vaak niet de betrouwbaarste bron van informatie), eens per dag naar het nieuws kijken is genoeg. Als je niet voortdurend met boze dan wel bange mensen, negatieve berichten of RIVM-cijfers wordt geconfronteerd, heeft dat een positieve invloed op je stemming.
  • Ga mentaal tijdreizen. "Doe alsof je tien jaar verder bent en bedenk wat je dan over de coronacrisis vertelt aan je kinderen of andere dierbaren. Grote kans dat je verhaal best positief is", zegt ontwikkelingspsycholoog Bertus Jeronimus bij de NOS. "Mentaal tijdreizen dwingt je om afstand te nemen van je huidige situatie. Dat kan helpen om er meer grip op te krijgen."  
  • Wandelen is het beste wat je kunt doen. De hersenen krijgen in de Lockdown Light heel veel nieuwe indrukken te verduren, vaak gepaard met stress, ergernis en frustratie. Om je hersenen rust te geven is slapen uitstekend, met wandelen als goede tweede. Niet boksen, niet keihard fietsen, geen andere prestatiegerichte sporten, maar lang wandelen blijkt in de neuropsychologie de hersenen rustiger te maken. Is er kalmte in de bovenpan, dan kun je alles beter aan.
  • Blijf socialiseren: op anderhalve meter en binnen de huidige bezoekregels kun je prima een praatje maken, samen een kop koffie drinken of een eind gaan lopen.
  • Maak het niet groter dan het is. Heb je last van negatieve gedachten, ga dan eens een kritisch gesprek aan met jezelf. Klopt het wel hoe je denkt? Wat zijn de harde feiten? Voel je je goed door zo te denken? Hoe vervelend het misschien ook allemaal is, probeer het een beetje te relativeren: er zijn mensen op de wereld die het veel zwaarder hebben.
  • Ga wat doen. Is alles in huis dit voorjaar al opgeknapt, pak dan de tuin aan of help iemand anders. Anderen helpen biedt een gevoel van zingeving en eigenwaarde waar je van opknapt.
  • Het is oké om af en toe een rotdag te hebben – die hebben we allemaal wel eens – de kunst is te accepteren dat er altijd weer een moment komt, waarop je het beter kunt doen. Nieuwe dag, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in