Echt waar: na ongeloof en paniek komt berusting.

Hoe je je fysiek het beste kunt beschermen tegen het coronavirus is bekend: handen wassen, in je elleboogholte niezen, anderhalve meter afstand houden, niet socialiseren en thuis blijven zijn er inmiddels al aardig ingestampt.

Article continues after the ad

Maar intussen gebeurt er in je hoofd natuurlijk ook van alles. Eerst was er ongeloof ('China is zó ver weg, dit gaat niet over ons'), daarna de ontkenning ('Dit overkomt ons niet'). En dus toch met z'n allen naar de bouwmarkt of het tuincentrum, wat zo'n beetje het tegenovergestelde is van zelfisolatie.

Vervolgens komt de fase waar we nu zo'n beetje inzitten: die van het hamsteren, (lichte) paniek en een gevoel van machteloosheid. En ook van even wennen aan de inperking van vrijheden in je persoonlijke leven van hogerhand, iets wat alleen de oudste generatie al eens eerder heeft meegemaakt.

Die fase zal nog wel even aanhouden, omdat niemand kan inschatten hoe lang deze toestand zal duren. En het mooie is dat de mens beschikt over ongekend aanpassingsvermogen en grote   inventiviteit om er het beste van te maken.

Dat zie je nu al hier en daar opkomen: whatsappgroepen in de buurt die aanbieden mensen die hulp nodig hebben te helpen, docenten die online les geven, onderhoudsbedrijven die aanbieden intussen scholen op te knappen – corona biedt ook kansen.

Feit is echter wel dat veel mensen vooral in de onrust-machteloos-waar-gaat-dit-heen-fase last zullen hebben van onrust en onzekerheid. Dat kan zich uiten in slaapproblemen, piekeren en je minder goed kunnen concentreren.

Het helpt niet dat je opeens met je huisgenoten op elkaars lip zit of – in het geval van veel ouderen – juist veel minder sociaal contact hebt. Het eerste kan ergernis en frustratie opwekken, het tweede eenzaamheid en wanhoop.

Hoe ga je daar nu het beste mee om?

  • Je afsluiten voor het nieuws is geen goed idee, 24/7 naar live-blogs staren ook niet. Corona is niet het enige in het leven, check het nieuws een paar keer per dag en heb het er verder niet voortdurend over: dat levert alleen maar meer onrust op. Even je hart luchten is prima, maar daarna óók nog even een ander onderwerp aansnijden.
  • Zorg voor structuur in de dag: op een vaste tijd opstaan en naar bed gaan, tussendoor op vaste tijden eten, werken en ontspannen.
  • Als je bang bent om ziek te worden, besef dan dat het overgrote deel van de patiënten milde klachten heeft. Een paar dagen goed ziek zoals bij griep, daarna nog een aantal dagen brak, maar al wel een stuk beter.
  • Elke corona-dode is er een teveel, maar op een bevolking van 17 miljoen Nederlanders zijn het er echt nog maar heel weinig, dus probeer de dagelijkse stortvloed aan cijfers een beetje te relativeren.
  • Corona is geen oorlog. Gebruik het woord niet, het is een slechte vergelijking. Je (over)opa werd naar het front gestuurd, aan ons wordt gevraagd op de bank te gaan zitten. Dat moet te doen zijn.  
  • Zorg goed voor jezelf: voldoende hygiëne, gezond eten, niet drinken, ontspanning en een beetje inspanning helpen om de onrustgevoelens te bezweren.
  • Regel in huis een beetje privacy: het is nergens voor nodig om de hele dag bij elkaar aan tafel te zitten. Kinderen kunnen best even in de tuin of op hun kamer werken of spelen, pubers zullen zich uit zichzelf al terugtrekken en zelf kun je ook erg opknappen van even in een andere kamer gaan zitten en een deur achter je dicht trekken, als dat verantwoord is. Draai diensten met je partner, dat maakt het lichter.

De laatste fase in 'coronacrisisverwerking' is die van berusting. Als het Nieuwe Normaal eenmaal is ingedaald, wordt het makkelijker om het gewoon uit te zitten. Het helpt dat we met zijn allen in hetzelfde schuitje zitten, er zijn geen uitzonderingen.

Ook goed om in je achterhoofd te houden als je bang en gestrest bent: de huidige toestand is eindig. Het zal vermoedelijk eerst nog even erger worden, maar uiteindelijk zal, als we ons allemaal aan de adviezen houden, het aantal besmettingen afnemen en het gewone leven langzaam weer op gang komen.

Accepteer dat het een ongekende situatie is en dat het in zijn geheel een raar jaar wordt dat vraagt om inschikken en improvisatievermogen. Maar bedenk ook hoe vindingrijk en veerkrachtig we als mensen zijn. Hoe fijn het is dat de belangrijkste zaken (water, voedsel, zorg, elektriciteit et cetera) gewoon doorgaan. En onderschat niet wat je aankunt: je bent véél sterker dan je je in een zwak moment voelt.

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in