Salsa, walsen of lekker vrij swingen – allemaal goed voor je.

Dansen is niet alleen een veel vreugdevollere work-out dan zwoegen met kettlebells, het blijkt ook goed te zijn voor je brein, zo meldt Psyche & Brein.

Article continues after the ad

Eerst de fysieke benefits: dansen stimuleert je stofwisseling, traint je hartspier en versterkt op termijn je spierkracht en immuunsysteem.

Naast deze lichamelijke effecten, die al lang bekend zijn, is dansen ook uitstekend voor je psychisch welzijn. Amateurdansers z­eggen bijvoorbeeld dat ze zich achteraf gelukkig, euforisch, energiek en tegelijk ontspannen voelen.

Waarschijnlijk ontstaat het opwekkende effect door de verhoogde productie van het ‘knuffelhormoon’ o­xytocine en van gelukshormonen, terwijl de hoeveelheid stresshormoon daalt. Voor je hersenen is dansen dus als een soort drug. Het activeert een aantal hersengebieden die samen het beloningssysteem vormen.

Daarnaast houdt dansen je ook geestelijk in conditie. Denk maar even aan wat je brein allemaal moet presteren tijdens het dansen: het moet de juiste passen uit je geheugen opvissen, je bewegingen op de maat van de muziek coördineren, de juiste signalen naar je spieren sturen, je evenwicht bewaren en erop letten dat je niet duizelig wordt.

Dansen vraagt dus niet alleen een flinke lichamelijke, maar ook een geestelijke inspanning. Het mag dan ook niet verbazen dat dansen, meer dan de meeste andere hobby’s, bescherming biedt tegen hart- en vaatziekten, zo blijkt uit langetermijnstudies. Welke muziek ga jij zo eens opzetten voor een dansje?

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in