De consument kiest anders dan de trendwatcher.

Soms kun je je afvragen wat het nut van de gemiddelde trendwatcher is. Eind 2019 wist men zeker dat Classic Blue de kleur van 2020 zou worden. Fast forward zes maanden en het is duidelijk dat de consument het heel anders ziet.

Article continues after the ad

Homehow analyseerde het aantal hashtags op Instagram (een redelijk betrouwbare graadmeter als je wilt weten wat er leeft) en ontdekte dat er vooral werd gepost over neutrale tinten met veel grijs, groen en beige erin. French Grey (grijs met een vleugje groen) staat op drie, Green Smoke (donkergroen met een vleugje grijs) op twee en onbetwist op 1 staat Paris Grey, een buitengewoon neutrale kleur middengrijs.

"Het is een zachte, vriendelijke kleur," zegt kleur- en interieurdeskundige Alex Willcocks, "geïnspireerd op elegante chateaus en landhuizen. De kleur is zo populair omdat hij veelzijdig en simpel is. Hij werkt in elk vertrek en je kunt er makkelijk accessoires bij inzetten."  

Dat de trendwatchers er ditmaal zo naast zaten, kan komen door de coronacrisis. Classic Blue onderstreept volgens Pantone het collectieve verlangen naar een betrouwbare en stabiele fundering om op te bouwen in het nieuwe tijdperk, de twenties.' Gezien het feit dat we de afgelopen maanden meer bezig waren met overleven dan bouwen is de keuze voor een warme koesterende en vertrouwde kleur best begrijpelijk.   

Foto's (c) Brewers Home 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in