Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Nieuwe luxe volgens designers en stylisten

Labels zijn zichzelf in rap tempo opnieuw aan het uitvinden. Funshoppen is passé, luxe labels maken nu ontsmettende handgel. En mondkapjes en 1200 euro neertellen voor een minuscuul tasje waar niets in kan, lijkt in coronatijden nog kanslozer dan eerst. Het is een understatement dat de pandemie e...

Nieuwe luxe volgens designers en stylisten

Labels zijn zichzelf in rap tempo opnieuw aan het uitvinden.

Funshoppen is passé, luxe labels maken nu ontsmettende handgel. En mondkapjes en 1200 euro neertellen voor een minuscuul tasje waar niets in kan, lijkt in coronatijden nog kanslozer dan eerst. Het is een understatement dat de pandemie enorme impact heeft op de modewereld.

Om te beginnen op het consumentengedrag. Versoepeling van de maatregelen is mooi, maar het is redelijk zeker dat (deels) thuiswerken voorlopig een blijvertje is. Look du moment: pyjamabroek met een chique top, voor die ene online vergadering. Comfort wint het op alle fronten, denk daarbij aan zachte, soepele stoffen, veel knitwear, luxe als kasjmier, fluweel en satijn en elastisch materiaal. Showy en architecturaal is uit, ingetogen en sluik is in.  

Cosy (knus) is dus het huidige buzzwoord in de modewereld, gevolgd door craftmanschap (vakmanschap). Nu uitgaan er nog niet in zit, is ook de behoefte weggevallen om snel een feestelijke outfit te scoren. Zulks spaart geld uit en dat zouden labels graag geïnvesteerd zien in vakwerk, zo blijkt uit analyses van modeprofessionals en inkopers in Europa, Amerika en Azië, volgens WWD.

Dus niet zes massaproductieblouses, maar twee goed gemaakte kwaliteitstops. Het is veelzeggend dat toen in China de beperkingen enigszins werden versoepeld Hermès, bij uitstek een label dat inzet op kwaliteit, daar een topomzet draaide. Reden: mensen wilden iets heel moois hebben als troost en als investering. En daarbij hoort ook bijvoorbeeld liever een snoertje zachte, glanzende echte parels dan kunstparels.

Het derde en laatste buzzwoord is conscious (bewust, in bredere zin: duurzaam). Daar was de modewereld al mee bezig, De verwachting is dat het koopgedrag van consumenten bewuster wordt en fast fashion (elke week nieuwe kleren in een winkel) een steeds minder grote rol zal spelen.

Mensen zullen, volgens de trendvoorspellers, vaker kiezen voor 'minder, maar beter' en ook bereid zullen zijn daar meer voor te betalen. Als dat geld nu ook nog eens ten goede zou komen aan bestrijding van armoede in lage-lonen-landen waar veel kleren worden geproduceerd, kan er echt een post-corona slag worden gemaakt. Hoop doet leven (en niemand mist ultrastrakke, keiharde skinny's, toch?)

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in