Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

De juwelen van een spannende Russische prinses worden geveild

Moderne Romanov, spectaculaire socialite. Het is wonderbaarlijk dat er nooit een film is gemaakt over het leven van actrice, model en socialite prinses Natalie Paley (1905-1981), want het zou een smeuïg verhaal zijn geworden over een zelfstandige dame die zorgde dat ze het leuk had.   Natalie wer...

De juwelen van een spannende Russische prinses worden geveild

Moderne Romanov, spectaculaire socialite.

Het is wonderbaarlijk dat er nooit een film is gemaakt over het leven van actrice, model en socialite prinses Natalie Paley (1905-1981), want het zou een smeuïg verhaal zijn geworden over een zelfstandige dame die zorgde dat ze het leuk had.  

Natalie werd geboren als Gravin Natalia Pavlovna von Hohenfelsen. Ze was de dochter van groothertog Paul Romanov (zoon van tsaar Alexander II) en een nicht van de laatste tsaar. Ze groeide met oudere broer Vladimir en oudere zus Irina op in Parijs. En ze leefde in weelde: de staf van het huishouden telde zestien mensen aan dienstmeisjes, kameniers, koks en privéleraren, haar ouders Paul en Olga waren fanatieke verzamelaars van oud porselein.

Rusland zag Natalie pas op haar zevende, toen tsaar Nicolas zijn enige nog levende oom vergaf dat hij onder zijn stand was getrouwd. Zo ging het gezin weer deel uitmaken van de Romanov-clan. Ze is het kleinste meisje op deze foto

In 1914 betrokken ze een paleis vol antiek en kunst in Tsarskoe Selo, een jaar later lag de Duitse achternaam zo gevoelig in verband met WOI dat de tsaar nen een hogere titel en een andere naam gaf. Vanaf dat moment was ze prinses Natalia Paley.

Tijdens de revolutie wist ze met haar zus prinses Irina in een barre voettocht via Finland te ontsnappen. Hun vader stierf in de gevangenis, hun moeder Olga wist een maand later Finland te bereiken. Via Zweden keerden ze terug naar Parijs waar Olga haar juwelen omzette in geld om de meisjes naar kostschool in Zwitserland te kunnen sturen. Natalia werd vanaf dat moment Natalie genoemd.

"Ik voelde me zo anders dan de anderen," zei Natalie (rechts, in het midden moeder Olga, links Irina) daar later over. "Op hun twaalfde lazen Franse meisjes nog Robinson Crusoe en gingen naar films met Douglas Fairbanks. Toen ik twaalf was, smokkelde ik brood voor mijn vader de gevangenis is. Ik vond geen aansluiting bij hen, ik praatte niet, ik speelde niet. Wel las ik heel veel. Ik had oog in oog met de dood gestaan. Mijn vader, mijn broer, mijn neven, mijn ooms – allemaal geëxecuteerd, mijn adolescentie was besmeurd met Romanovbloed. Het gaf me een hang naar verdrietige dingen, poëzie, de ijzige en bliksemende antichambre van de dood. Al snel begrepen mijn klasgenoten me. En respecteerden hoe ik was, hoe vreemd ik ook was."

Terug in Parijs trouwde Irina een Russische prins in ballingschap en leerde Natalie op haar 21ste modeontwerper Lucien Lelong kennen. Eerst ging ze voor hem werken, later scheidde hij van zijn vrouw voor Natalie (hoewel hij er ook minnaars op na bleef houden). Het was een zogenaamd 'wit huwelijk', een relatie zonder intimiteit.

Prinses Natalia's gevoel voor stijl deed wonderen voor Lelong. Ze deed niet aan trends, maar bleef trouw aan haar eigen smaak en was dol op handschoenen en hoeden. Ze verdiende haar eigen geld als model voor onder andere Steichen, Horst en Cecil Beaton en daarnaast acteerde ze.