Alle reden voor *plop*

We houden hier bij Nouveau altijd wel van een beetje luxe, maar in pandemietijden lijken we met z'n allen wat dat betreft écht een tandje bijgezet te hebben. Het jaar 2021 is op weg om een van de beste champagnejaren ooit te worden, zegt directeur van Moët Hennesy Nederland Bob Bron.

Article continues after the ad

"Toen de corona-crisis vorig jaar uitbrak, daalde de verkoop van champagne aanvankelijk fors. Dit kwam met name door het wegvallen van de nachtclubs en cruiseschepen. Het zorgde in 2020 wereldwijd voor volumeverlies van 18%, ten opzichte van 2019."

Meer via de slijter

Dat viel de champagnewereld trouwens nog best mee. Er was zelfs rekening gehouden met veel meer daling. Zeker toen de horeca dicht moest. Maar toen gebeurde er iets fijns: "Toen de crisis langer duurde, zagen we de champagneverkoop via de retail juist flink stijgen. Vorig jaar werd er via slijters en online kanalen 21% meer verkocht, vergeleken met het jaar daarvoor. De verwachting is dat dit jaar deze champagneverkoop nog verder stijgt, zeker nu de horeca weer opengaat en mensen de komende maanden in Nederland blijven."

Kennelijk weten we ook in gekke tijden nog volop plop-momentjes te vinden. Toch een fijne gedachte. Bron: "We drinken champagne al lang niet meer alleen bij een nieuwe baan of een nieuw huis, maar ook op een zonnige dinsdagmiddag in de tuin, aan het begin van een diner of om te genieten van het leven."

Podcast

Hou je ook wel van een glaasje, dan heeft Bron vanaf nu ook een eigen podcast over het onderwerp, gesteund door journalist Liesbeth Rasker. Zoek op 'Waar komen bubbels vandaan' op Spotify, Apple Music of waar je ook je podcasts vandaan haalt.

Beeld: HBMEO

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in