Vandaag een uurtje langer geslapen omdat de klok terug ging? Dan is er een kans dat inslapen vanavond en de komende dagen lastig wordt. Veel mensen zijn van de leg als de klok wordt verzet. Deze tips helpen.

Mochten het onrustige nachten worden, grijp dan niet meteen naar de slaappillen, maar probeer het met dit slaapverwekkende eten (en drinken) waarvan is aangetoond dat het werkt!

More content below the advertising

Kamillethee
Kamille heeft een rustgevende werking. Dat komt door het aminozuur glycine, dat angstverminderend en spier- en zenuwontspannend werkt. Ook de apigenine in kamille zorgt voor rust in het hoofd. Kortom, een flinke kop thee voor het slapen gaan.

Amandelen
Net als andere noten, maar ook bananen bijvoorbeeld, zijn ze rijk aan magnesium. Dat ontspant de spieren en werkt slaapverwekkend. Ook zorgen amandelen dat de bloedsuikerspiegel stabiliseert, wat belangrijk is, omdat een te hoge hoeveelheid suiker in je bloed je wakker houdt.

Druiven
Ook vol magnesium en kalium, die zorgen voor meer melatonine. Druiven zijn trouwens niet hetzelfde als wijn, mensen! Daarvan val je vaak lekker snel in slaap, maar de alcohol zorgt dat je net snel weer onrustig wordt en wakker ligt.

Boerenkool
De hoeveelheid calcium zorgt dat er melatonine wordt aangemaakt. Eet de boerenkool liefst in stamppot omdat aardappelen weer een zuiverende werking hebben op bepaalde zuren. Ook rijk aan magnesium trouwens.

Gebroken lijnzaad
Zorgt voor de aanmaak van serotonine, waarvan je heel tevreden wordt. Ook bevat het veel Omega 3 waarvan je lekker in slaap valt.

Honing
Te veel werkt averechts, maar een bloepje in de thee is prima. Helpt de lever om glycogeen op te slaan. Is de toevoer naar de lever te laag, dan maakt het lichaam cortisol (stresshormoon) en adrenaline aan. Dat kan je slaap goed verstoren.

Kiwi
A kiwi a day… blijkt uit onderzoek voor een prima slaap te zorgen. Blijf wel trouw dagelijks een kiwi eten, maar dan zou de snelheid van inslapen én de kwaliteit van de slaap enorm verbeteren.