Welke reclame vind jij het meest Kerst 2020?

Wie gaat dit jaar de Nederlandse Kerstcommercial Battle winnen? Een eerste inventarisatie wijst uit dat alle grote bedrijven glitter en glamour voor een ander jaar bewaren en mikken op klein, knus en vooral: ontroerend, want de Nederlandse supers zijn vooral op zoek naar je gevoelige snaar.

Article continues after the ad

Techniek staat voor niets

AH was er dit jaar al voor Sinterklaas bij met de hardwerkende supermarktmanager Ilse. Tommie, de zoon des huizes, regelt tijdens het kerstdiner - met alleen oma als gast, want: beperkte bubbel - dat de buren van de overkant er via een videoverbinding toch bij zijn...

...en ze samen een deuntje kunnen doen. Leuk detail: de geweldige poes van het tv-gezin is ook weer van de partij en het kamer ziet er niet uit als een showroom, maar als een gewone gezellige Nederlandse huiskamer.  

Beetje kerstmagie is nooit weg

Teun, gespeeld door Thomas Acda, wordt in de Lidl reclame hulpkerstman en bezorgt pakjes. Hij mag ook zelf een wens doen en die komt uit als hij bij zijn oude moeder op bezoek gaat.

'Ach jongen, we mogen nog steeds niet knuffelen hè.' Niks aan de hand, wat magisch poeder werkt als hazmatpak, zodat moeder en zoon elkaar toch in de armen kunnen vallen. Is dat goedje daadwerkelijk te koop? Want wij willen óók niets liever dan weer eens knuffelen met onze dierbaren. 

Wie goed doet, goed ontmoet

Voor Jumbo doet vader Bas (Frank Lammers) de laatste boodschappen voor het kerstdiner. Hij haalt en bezorgt die ook meteen die voor zijn schoonmoeder en vader, want die zitten vanwege corona niet aan tafel.

Als hij autopech krijgt (het is al de tweede keer in een commercial, is dit gezin niet eens aan een nieuwe auto toe?) sleept een Jumbo-bestelwagen hem naar huis. Boodschap: laat je kerstboodschappen lekker coronaproof bezorgen. Heel verrassend: de AH-familie en de Jumbo-familie blijken dezelfde kat te hebben. Die heeft vast meerdere eetadresjes 😉

Kerst heeft vele gezichten

Ook dit jaar lijkt Plus echter de Gevoelige Snaar Prijs te zullen gaan winnen. Hun commercial laat buschauffeur Mo zien die op kerstavond zijn vaste passagiers maant om een mondkapje op te doen en eindigt met een scène waarbij de chauffeur een onverwacht kerstdiner krijgt als hij weduwnaar Jacques zijn verloren portemonnee terugbrengt.

Mo mag op de stoel van de overleden echtgenote mee-eten: 'Het recept is van Lies'. Verweven zijn de andere buspassagiers die ook thuis kerst vieren. Zie het hier maar eens bij droog te houden.

Foto (c) iStock, met dank aan het Algemeen Dagblad

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in