Het is weer zover, het wordt weer een rondje klokken verzetten.

Vannacht gaat de zomertijd weer in en gaat de klok een uur vooruit, zodat je een uur minder nachtrust hebt. De een heeft er amper last van, de ander is dagenlang uit haar doen en loopt zeker een week achter met alles, voor ze met de zomertijd is gesynchroniseerd. Is daar nu niet iets aan te doen? Jawel, met deze tips!

  • Zet de klok waar je het meest op kijkt vandaag al vooruit als het nog daglicht is, zo wennen je hersen al een beetje aan het nieuwe tijdstip.
  • Maak het vanavond wat donkerder in huis door de lichten te dimmen. Ook als je er normaal geen last van hebt een keertje geen schermtijd hebben voor het slapen gaan helpt ook. Hoe schemeriger / donkerder het is, hoe meer melatonine je aanmaakt, hoe makkelijker je in slaap valt.
  • Blijf morgenochtend niet ter compensatie lang liggen en blijf niet sudderen en snoozen, maar sta op je normale tijdstip op, ook al voelt het als een uur te vroeg. Trek de gordijnen open, zorg voor daglicht in huis.
  • Stel het verzetten van klokken en horloges niet uit: hoe eerder je het doet, hoe sneller het went.
  • Ga na het ontbijt naar buiten om een eindje te wandelen of te sporten: ochtendzon helpt je biologische klok te resetten.
  • Vooral avondmensen hebben wat meer tijd nodig om te wennen aan de zomertijd, zo blijkt uit onderzoek van de universiteit van Groningen. Ben je een nachtuil, dan is een half uur eerder naar bed gaan haalbaarder dan meteen een heel uur schakelen. Overdag een tukje doen, als dat mogelijk is, helpt ook om op de nieuwe tijd te komen.  

Foto (c) Getty Images 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Article continues after the ad