Triggermanagement kan helpen.

Migraine is een erg nare aandoening. Niet voor niets noemt de Wereldgezondheidsorganisatie migraine als tweede in de lijst van kwalen die de grootste impact hebben op het dagelijkse leven.

Article continues after the ad

Veel migrainepatiënten zijn van mening dat ze in de zomer meer klachten hebben, maar wetenschappelijk is daar geen bewijs voor. "Gemiddeld hebben migrainepatiënten twee à drie triggers die een aanval kunnen uitlokken”, zegt neuroloog Jan Versijpt van het Universiteitsziekenhuis in Brussel in Het Laatste Nieuws.

“Klimatologische omstandigheden zoals fel zonlicht en hitte staan pas op de vierde plaats in de ranglijst van meest voorkomende triggers. Stress, hormonale veranderingen en veranderingen in het bioritme vormen de top drie. Al zijn het niet steeds dezelfde triggers die migraine uitlokken."  

Zaak is dus je eigen triggers te herkennen en daarbij zijn er toch wat zomerse oorzaken die opvallen. Wie hier rekening mee houdt, heeft kans een aanval te voorkomen (en de triggers gaan ook op voor wie last heeft van andere vormen van hoofdpijn).

Rustig aan met alcohol

Het gaat in de zomer en in de vakantie net wat makkelijker: een prosecco bij de lunch, een cocktail tijdens happy hour of op het terras, wijn bij het diner. Zeker bij warm weer, wat toch al een wissel trekt op je vochthuishouding, is het zaak voorzichtig te zijn met alcohol. Helemaal geen alcohol drinken is het beste.

Wel voldoende drinken

Bij een op de drie migrainepatiënten is dehydratie een trigger. Je transpireert, je ademt vocht uit, je drinkt misschien niet genoeg water en pats – hoofdpijn of erger. Water is je beste vriend bij hoofdpijn, net als kruidenthee. Groene thee en zwarte thee kunnen ook triggers zijn.

Hitte en onweer

Verandering in luchtdruk, dreigend onweer, heel warme dagen zijn bekende triggers waar weinig aan te doen valt. Blijf binnen, voorkom grote inspanning en probeer jezelf koel te houden. Voor migraine- en hoofdpijnpatiënten kan een donker vertrek met airco een zegen zijn.

Slaappatroon

Het is vroeg licht en de avonden duren lang, wie thuiswerkt of vakantie heeft, kan zomaar een wat relaxter en wisselender dagritme hebben. Ook dat kan een trigger zijn, net als slecht slapen door plaknachten. Zorg voor een goede slaaphygiëne: altijd ongeveer op hetzelfde tijdstip naar bed gaan en opstaan en een koele, donkere slaapkamer kunnen enorm helpen.

Pas op met geurtjes

Parfums en geurende badproducten ruiken vaak sterker in de zomer, deels door de warmte en deels omdat er op een hete dag vaak minder zuurstof in de lucht zit. Ben je daar gevoelig voor, schakel dan tijdelijk over op neutrale badproducten laat parfum even voor wat het is.

Zonnebril op

Zonlicht, knipperend licht, stroboscopen, schittering van de zon op het water en felle lampen kunnen allemaal een aanval uitlokken. Is dit een van je migraine / hoofdpijntriggers, zorg dan voor een goede zonnebril met brede pootjes die ook aan de zijkant het licht temperen en eventueel ook een hoed met een brede rand, als extra beschutting.    

Foto (c) iStock 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in