Het is even wennen, na ruim een jaar comfortabele schoenen.

Na 400+ dagen op corona schoeisel als slippers, sneakers, Uggs en pantoffels heb je, met het oog op de versoepelingen, misschien wel weer eens zin in een hakje.

En je zou de enige niet zijn die het tegenviel om daar weer op te lopen, nog even afgezien van de napijn in je kuiten. Zelfs Sarah Jessica Parker, toch de beschermheilige aller heels, klaagde er al over.

Article continues after the ad

Wat kan er aan de hand zijn? Als je heel vaak op hakken loopt, wordt de achillespees strakker en korter. Wie langere tijd op vrijwel platte zolen heeft gelopen, merkt dat die pees protesteert en moet wennen aan die hoge stand. Weer regelmatig op hakken lopen (rustig opbouwen en nooit langer dan vier uur per dag dragen) hersteld dat vanzelf. Met andere woorden: leuk voor een avond uit als dat weer kan, maar maak er niet je werkschoenen van.

Er zijn namelijk genoeg redenen om het niet meer hogerop te zoeken, qua stiletto. Oké, je been lijkt wat langer en je kuitspieren zijn meer gedefinieerd met een hoge hak aan je voet, maar gedoe met je achillespees is niet het enige vervelende dat een hoge hak kan veroorzaken. Veel op hakken lopen kan plantar fasciitis veroorzaken, een pijnlijk ontsteking van de zachte weefsels in de voet die ontstaat door overbelasting. Hoge hakken vormen daarnaast een aanslag op je enkel- knie- en heupgewrichten.

Voor je rug is het niet goed om je gewicht langdurig op de bal van je voet te laten rusten en als je een hallux valgus knobbel bij je grote teen hebt, wordt die alleen maar groter van op hakken lopen. Zitten je tenen ook nog klem, dan is de kans groot op kramp, likdoorns en beschadigde, ingroeiende teennagels.

Er zijn, kortom, genoeg redenen om van hoge hakken niet (weer) je dagelijkse schoeisel te maken. Al is helemaal plat ook weer niet aan te raden: de meeste vrouwen lopen het prettigst op een hak van 3 tot 3,5 cm. Het helpt als die breed is: minder druk op de voet en meer stabiliteit dan een dunne hak. Voor de overgang en het wennen: leg een gel- of schuimkussentje als extra buffertje onder de bal van je voet.   

Foto (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in