Een kopje koffie vóór je gaat liggen?!

Er gaat niets boven een fijn middagdutje om je energiepeil weer helemaal op te peppen. Maar het is wel een kunst/kunde, een goede powernap doen. Met deze vijf tips word je er een meester in.

1 – Timing is alles

Om écht het meeste uit je dut te halen, moet je wel precies het juiste moment kiezen. Vooral relatief aan je slaap in de avond, want dan heb je natuurlijk ook nog voldoende slaaplust nodig. Iedereens ritme is natuurlijk net verschillend, maar in algemene zin tippen slaapexperts je om in elk geval vóór drie uur 's middags even te gaan liggen. Precies rond de lunchdip dus. De kans dat je dan snel in slaap valt, is het grootst.

Article continues after the ad

2 – Afdwingen is niet nodig

Probeer je wel eens te dutten, maar lig je van de, zeg, veertig minuten die je er voor uittrekt altijd een half uur naar het plafond te staren? Afdwingen kan niet en is ook niet nodig. Val je niet binnen tien minuten in slaap, dan heb je kennelijk niet echt een dut nodig. Sta op en ga verder met je dag. Zak je wél binnen tien minuten weg, zorg dan dat je 20 tot 30 minuten blijft dutten voor optimale rust. Vooraf zet je de wekker dus over 30 of 40 minuten.

3 – Bye bye schuldgevoel

Voel je je wel eens schuldig richting anderen (je baas, je partner) dat je een middagdutje doet? Direct mee stoppen, want uit onderzoek blijkt dat mensen die een dutje doen in de middag zich beter kunnen concentreren de rest van de dag, een beter geheugen hebben én een betere reactietijd. Daar word natuurlijk niet alleen jij beter van.

4 – Ontdek je plekje

Grofweg zijn er dutters die in bed gaan liggen en dutters die de bank verkiezen. Wie doet het nou goed? Nou is dat natuurlijk héél persoonlijk, maar kenners raden je aan in elk geval niet helemaal ín bed te gaan liggen. Kies je voor je bed, ga dan op de dekens liggen in plaats van eronder. En zorg dat de kamer niet fel verlicht maar ook niet helemaal verduisterd is. Je lichaam moet wel beseffen dat het geen avondbedtijd is.

5 – Koffie erbij

Heel gek, maar steeds vaker wordt aangeraden voor je middagdut een kopje koffie te drinken. De denkwijze: cafeine gaat pas na 20 à 30 minuten zijn werk doen, dus als je weer wakker wordt, profiteer je van die werking. Je hebt alleen wat aan je dut als je je daarna ook lekkerder en uitgeruster voelt, en koffie kan daar prima bij helpen. Hou daarbij wel in je achterhoofd dat koffie een uur of vijf door kan werken, dus ook hiervoor geldt: niet te ver na drie uur 's middags is een goede regel.

Happy napping!

Beeld: Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in