Wedden dat je je weinig zorgen hoeft te maken?

'Zitten is het nieuwe roken' hoor je regelmatig. Maar goed, voorkom het maar eens als je voor je werk uren achter een scherm moet, euh, zitten.

Toch valt het te compenseren: dagelijks tot 40 minuten 'matig tot intensief bewegen' is genoeg om 10 uur zitten per dag goed te maken. Al helpt elke minuut bewegen en is zelfs staan beter.

Dat meldt een overzichtsstudie van negen eerdere onderzoeken. Hieraan deden in totaal meer dan 44.000 mensen uit vier landen mee door een fitnesstracker te dragen.

Article continues after the ad

De onderzoekers concluderen dat het risico op een vroegtijdige dood omhoog gaat bij mensen met een sedentaire leefstijl (lees: bankhangers en professionele zitters) naar mate de gematigd intensieve lichaamsbeweging afneemt.

"Bij mensen die 30 tot 40 minuten per dag matig tot intensief bewegen is het verband tussen veel zitten en hun sterftekans niet significant anders dan bij mensen die weinig zitten," schrijven de onderzoekers in vakblad British Journal of Sports Medicine (BJSM).

Met andere woorden: 40 minuten stevig wandelen, een beetje doorfietsen of bijvoorbeeld tuinieren is al voldoende om al het zitten te compenseren. De kans is groot dat je daar op een dag al aan komt, toch?

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in