Zo raak je letterlijk meer in balans.

Flink bewegen om fit te blijven is een mantra die we intussen wel kennen. Maar wie niet vallen wil, traint ook elke dag haar balans.

Article continues after the ad

Bij fit en energiek blijven, denken we vooral aan voldoende beweging en sporten en niet zo snel aan balansoefeningen, terwijl die minstens zo belangrijk zijn. Zeker als we ouder worden.

Wist je dat de mate waarin je je evenwicht kunt houden iets zegt over je biologische leeftijd? De Nederlandse Gezondheidsraad raadt niet voor niets aan om, naast de 150 minuten per week matig intensieve inspanning, spier- en botversterkende oefeningen te doen in combinatie met balansoefeningen.

Wat te doen

Balans is namelijk heel goed te trainen. Het begint met het blijven doen van dingen die je eigenlijk niet meer zo goed durft. We kunnen vaak meer dan we denken. Net als bij zoveel andere dingen geldt ook hier: use it or lose it.

Het is ook belangrijk om de snelheid van je spieren te blijven trainen. Doe dat door explosieve bewegingen te maken, zoals sprinten, touwtje springen, trappen lopen. Vooral rond de overgang zien we dat spiermassa snel slinkt en vervangen wordt door vetmassa; juist dan is het cruciaal om je sprint- en springvermogen te blijven trainen, wil je je spiermassa behouden.

Daarnaast kun je bewust balansoefeningen doen of sporten waarbij je je balans traint, zoals yoga en tai-chi. Maar nog beter is het, om het in je dagelijkse leven te integreren. Ga op één been staan als je koffie zet, trek je sokken staand in plaats van zittend aan, probeer eens te blijven staan in een bus of tram, neem de trap met twee treden tegelijk of loop hinkelend naar de brievenbus.

Meer weten over in balans blijven? Je leest er alles over in de nieuwste NOUVEAU die nu in de winkels ligt.

Beeld: Stef Nagel