Tijdens zomerse dagen vang je vaak genoeg zonlicht om voldoende vitamine D aan te maken, maar zodra de dagen wat grijzer worden én als je boven de vijftig bent, is extra vitamine D innemen een must.

Je zou door de bomen soms het bos niet meer zien, zo worden we overspoeld met gezondheidsadviezen. En heb je net besloten om bepaalde voedingssupplementen te nemen, blijkt iets anders al weer helemaal trending te zijn. Een mens zou van minder in de war raken. Toch is er één vitamine die op het lijstje van iedere 50+ vrouw moet staan en dat is D.

Article continues after the ad

D-Day

Vitamine D is namelijk nodig om calcium en fosforuit je voeding op te nemen. Dat is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren.

Veel mensen krijgen voldoende vitamine D binnen via de zon en voeding. Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon te zijn. Daarnaast krijg je vitamine D binnen als je eet volgens de Schijf van Vijf, met in ieder geval halvarine of margarine, vloeibaar bak- en braadvet en vette vis.

De oudere vrouw

Sommige groepen hebben meer vitamine D nodig dan ze uit zonlicht en voeding kunnen halen. Zo is voor vrouwen van 50+ aangetoond dat een vitamine D-supplement van 10 mcg nodig is om botontkalking zoveel mogelijk te beperken en daarmee het risico van osteoporose op latere leeftijd te verminderen (en daarmee het risico op botbreuken als je valt). Het speelt ook een belangrijke rol bij het in stand houden van een goede spierfunctie. 

Alle voordelen

Volgens de Stichting Orthokennis is wetenschappelijk vastgesteld dat vitamine D:

  • - van belang is voor sterke botten en tanden en de opname verhoogt van calcium (kalk) in botten en tanden;
  • - belangrijk is voor sterke en soepele spieren en een goede balans;
  • - een gezond en evenwichtig afweersysteem bevordert;
  • - de weerstand tegen infecties verhoogt;
  • - de stofwisseling van koolhydraten en vetten ondersteunt;
  • - de vetopslag vermindert;
  • - een gunstige invloed op hart en bloedvaten heeft;
  • - helpt bij het behoud van een gezonde bloeddruk;
  • - de barrièrefunctie van de darmwand ondersteunt;
  • - belangrijk is voor de vruchtbaarheid;
  • - goed is voor het zenuwstelsel, de hersenfunctie en de geestelijke veerkracht;
  • - positief is voor stemming en welbevinden;
  • - de conditie van het oog ondersteunt
  • - helpt bij het behoud van gezonde cellen en weefsels;
  • - verouderingsprocessen tegengaat.

Bron: Voedingscentrum/Stichting Orthokennis

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in