Bijslikken of niet? Dit doen de kenners zelf.

Geen onderwerp zo controversieel als voedingssupplementen. Moeten we nu van alles bijslikken of niet? NOUVEAU's Wies vroeg zes experts naar hun eigen supplementenregime voor ons nieuwste nummer, dat nu in de winkels ligt (en je ook fijn hier kunt bestellen).

Article continues after the ad

Onder hen Marguerite van Randwijck, leefstijlarts en medisch directeur van een kliniek voor preventieve zorg. Haar mening: "Suppletie vraagt wel om advies op maat."

Slikt aan supplementen 

  • Omega-3 visolie

"Ik slik het een- of tweemaal per week, afhankelijk van hoeveel vis ik eet. Het is goed voor hart en bloedvaten."

  • Vitamine D

"Als de R in de maand zit en ik niet genoeg zonlicht krijg, goed voor botten en immuunsysteem."

  • Multivitamine

"Ik ga uit van minimaal 300 gram groente en twee stuks fruit per dag. Soms red ik dat niet en dan neem ik een multi."

  • Glucosamine met chondroïtine

"Zo nu en dan, goed voor de gewrichten als je ouder wordt."

  • Magnesium

"Omdat het heel goed helpt tegen kramp in mijn voeten. Ik slik het zodra ik er weer last van heb."

Marguerite's visie op suppletie

"De diverse onderzoeken naar het effect van vitamines gaan over heel grote groepen, niet over een unieke persoon. Ik ben heel erg voor advies op maat. Supplementen kunnen zeker nuttig zijn, maar het zijn slechts puzzelstukjes van het grote geheel. Is iemand continu moe, dan los je dat niet alleen op met een supplement. Voedingssupplementen kunnen ook nodig zijn wanneer je ongezond leeft. Maar wie rookt en slecht eet, kan beter daarmee stoppen dan bijvoorbeeld visolie nemen."

Lezen hoe de andere vijf experts het aanpakken? Koop dan de nieuwe NOUVEAU!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in