Als je het gevoel hebt dat de vlammen er bij je uitslaan.

Een opvlieger is net zoiets als een orgasme: als je niet weet wat het is, heb je er nog nooit een gehad. En overkomt het je, dan kan – zeker als je er nog niet zo aan gewend bent – er enige ontreddering ontstaan.

Wat Thuisarts ingetogen omschrijft als 'een warmte-aanval' voelt alsof je van het ene moment op het andere veertig graden koorts hebt. Met dank aan een veranderende hormoonhuishouding tijdens de overgang. Niemand weet wat het nut van een opvlieger is. Moeder Natuur heeft hier bij de evolutie duidelijk een steekje laten vallen.

Article continues after the ad

In de meeste gevallen duren opvliegers een paar minuten, heb je pech dan houden ze tot wel een half uur aan. Rood hoofd, vlekken in je nek, blozen tot in je decolleté, hartkloppingen en hevig transpireren zijn de meest voorkomende symptomen. De een krijgt er geen of maar een paar, pechvogels worden er tientallen keren per dag door getroffen.

Na afloop kun je trillerig, bibberig en doodmoe zijn. Rillerig, ook – een doorweekte top helpt dan niet.

Je kunt het een en ander doen om de kans op een opvlieger te verkleinen. Minder koolhydraten eten en stoppen met roken helpt, bijvoorbeeld. En alcohol, maar ook cafeïne, warme soep en pittige maaltijden kunnen ze uitlokken, dus misschien maar even geen hot chili curry met een dubbele espresso voor toe nemen.  

Verder kun je voor de langere termijn een aantal leefstijlmaatregelen nemen om vapeurs beter te kunnen managen (geen garanties…). Maar hier beperken we ons nu even tot wat je kunt doen als je er door eentje wordt overvallen, verzameld in een rondvraag langs ervaringsdeskundigen.

  • Heb je een paar opvliegers gehad, dan voel je een nieuwe vaak aankomen. Langzaam een glas (ijs)koud water drinken en zo rustig mogelijk ademen kan 'm aftoppen. Een opvlieger helemaal de kop indrukken is echter onmogelijk...
  • Jezelf in wijde laagjes kleden is fijn. Voel je een opvlieger aankomen, dan kun je snel iets uittrekken. Hoe stabieler je je lichaamstemperatuur kunt houden, hoe beter je een 'hot flash' kunt managen.   
  • Een (hand)ventilator is je beste vriend. Ook heel fijn bij het aankleden in de ochtend (opstarten + douche + bewegen = beruchte trigger) en bij het opmaken.
  • Qua opmaken: je laat het wel uit je hoofd om zeven lagen serum, dagcrème en foundation te gaan blenden. Hou het luchtig en met een ventilator breng je in ieder geval je waterproof mascara zonder geplak aan.  
  • Elegant en effectief: een waaier. Niet te hard mee wapperen, daar krijg je het weer warm van! 
  • De klassieker: je polsen onder koud stromend water houden.
  • Met je rug tegen tegels (wc, badkamer) aan gaan staan kan een opvlieger net wat draaglijker maken. 
  • Ben je thuis en houdt de opvlieger wel erg lang aan, neem dan een lauwe (geen koude) douche, daarvan koel je het beste af.
  • Voor onderweg zijn er Cooling Neck Ties, buisvormige sjaals met daarin kristallen die verkoelen. Ook erg fijn bij warm weer.
  • Transpireer je erg, dan is het prettig om deodorant, vochtige doekjes, een droge beha en een schoon T-shirt bij je te hebben zodat je je even op kunt frissen. Zo'n survivalpakketje lijkt misschien overdreven, maar is oh-zo fijn als je bijvoorbeeld op je werk hebt zitten vlammen.
  • Bij nachtzweten: kijk of een laken en deken misschien tijdelijk comfortabeler is dan een dekbed om onder laagjes (erop, eraf, erop eraf) te kunnen slapen.  
  • Slaap op een zachte handdoek en leg wat schone T-shirts en handdoeken naast je bed. De eerste keren wil je je bed meteen verschonen, ervaren overgangers gooien het dek van zich af, liggen kribbig de opvlieger uit, trekken iets droogs aan, keren hun kussen om en gooien het vochtige badlaken op de grond om hopelijk nog even door te kunnen slapen. Hoe minder heisa, hoe meer kans op nachtrust.

Foto (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in