Twee verschillende reacties op exact hetzelfde drankje.

Je zou denken dat light frisdrank of light producten een gezond alternatief zijn omdat er geen of minder calorieën in zitten. Dat van die calorieën klopt, maar toch blijkt light zulke rare dingen met je hersenen te doen, dat je het maar beter bij the real thing kunt houden.

Mind over Milkshake 

Neem het 'Mind Over Milkshakes onderzoek. Tamara de Weijer, huisarts en van de Lekker in je vel-challenge zegt in de Telegraaf: "Het doel van dit onderzoek was om te testen of het hongerhormoon – ghreline – kan variëren, afhankelijk van de mindset waarin iemand de voeding benadert. Hiervoor werden de proefpersonen opgedeeld in twee groepen. Beide groepen kregen dezelfde milkshake, die 300 kcal bevatte. Maar dit is niet wat er tegen de proefpersonen werd verteld."

'Beide groepen kregen exact dezelfde milkshake'

"De ene groep kreeg zogenaamd een ’guilt-free’ en een ’light’ milkshake, die slechts 104 calorieën bevatte. De andere groep kreeg zogenaamd een volvette en calorierijke milkshake van 620 calorieën. Nogmaals, beide groepen kregen dus dezelfde milkshake."

Article continues after the ad

Zelfde drankje, meer honger 

"Wat er toen gebeurde, was heel interessant," volgens Weijer. "Bij beide groepen een tijdje na het drinken van de milkshake het hongerhormoon in het bloed gemeten. De groep die de zogenaamde ’guilt-free’/light-milkshake had gekregen met weinig calorieën had veel sneller honger, doordat er meer hongerhormoon (ghreline) in het bloed aanwezig was en minder verzadigingshormoon."

"De groep die zogenaamd de volvette en calorierijke milkshake had gekregen had veel meer verzadigingshormoon in hun bloed en minder hongerhormoon. Daarnaast kreeg deze groep minder snel honger!"

'Als je lichaam al denkt dat het een lightproduct is, wil het er automatisch al meer van hebben'

"En dat terwijl de milkshakes dus echt precies hetzelfde waren. Zó sterk werkt ons brein dus; als je lichaam al denkt dat het een lightproduct is, wil het er automatisch al meer van hebben. De mindset waarmee je een product benadert heeft dus enorm veel invloed op je honger- en verzadigingshormonen."

Een light of mager product helpt je dus niet per se bij het afvallen of om op gewicht te blijven, omdat je er enerzijds meer van kunt gaan eten en je er anderzijds juist sneller trek door krijgt.

Foto (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in