Gun jezelf eens iets meer nachtrust.

Nog even Netflixen, opruimen, iets afmaken, door je socials scrollen – er is altijd wel een reden te verzinnen om eigenlijk te laat naar bed te gaan. Iets eerder naar bed (of iets later opstaan) blijkt echter al positieve effecten op je gezondheid te hebben en qua tijd hakt dat er nu niet echt in.

Article continues after the ad

Wetenschappers van Pennsylvania State University deden onderzoek onder 53 studenten. Voor het onderzoek werd hun bloeddruk, hartslag en andere waarden opgemeten. Vervolgens kregen ze een smartwatch om die hun slaappatroon bij hield.

In de eerste week hielden ze hun normale slaapritme aan en sliepen ze minimaal zes uur per nacht. In de tweede week werd ze gevraagd om een uur langer te slapen dan normaal. Een heel uur extra slapen haalden de meesten niet, maar tweederde van de studenten lukte het wel om gemiddeld 43 minuten langer te slapen per nacht.

Die 43 minuten bleken een enorm positief effect te hebben op de gezondheid. Deelnemers voelden zich energieker, positiever, fitter én hun bloeddruk werd lager. "We hadden wel verwacht dat een goede nachtrust het humeur en energiepeil zou beïnvloeden, maar we hadden in de verste verte geen effect verwacht op de bloeddruk", aldus Anne-Marie Chang, een van de onderzoekers.

"Zelfs een kleine aanpassing of iets vroeger in bed kruipen kan een enorme impact hebben op hoe je lichaam werkt," zegt Chang. "Onze proefpersonen waren allemaal jong en gezond, en toch zagen we nog significante en medisch relevante verbetering. Het is echt de moeite waard om te proberen iets meer te slapen."

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in