'Liever lui dan moe' valt nog best mee!

Vooropgesteld: er is niets mis met een OEK (Op Eigen Kracht) fiets. Prima vervoersmiddel, niet al te belastende manier van lichaamsbeweging. Maar goed, in Nederland heb je nog wel eens wind tegen en ook vals plat kan lelijk tegenvallen. Elektrische fietsen zijn niet voor niets zo populair.

Net als bij een stadsfiets moet je bij een e-bike trappen om vooruit te komen

De reden is simpel: met minder moeite kom je verder. Dat maakt overigens niet liever lui dan moe. Net als bij een stadsfiets moet je bij een e-bike trappen om vooruit te komen. En zijn genoeg gezondheidsvoordelen aan fietsen met een e-bike.  

Zonder te trappen kom je nergens

Vooruit, een elektrische fiets komt met trapondersteuning, waardoor je lichter en vaak sneller fietst. Maar dat wil niet zeggen dat je niets hoeft te doen. Net als bij een stadsfiets moet je trappen om vooruit te komen. En je moet trappen om de elektrische motor te activeren. Zo combineer je je eigen spierkracht met de kracht die de elektrische motor levert. 

Article continues after the ad

Meer kilometers, meer energie 

Uit onderzoek* is gebleken dat e-bikebezitters vaker hun fiets pakken dan mensen met een gewone stadsfiets. Eenmaal in het zadel rijden mensen met een elektrische fiets langere afstanden. Ze leggen dus meer kilometers af, waardoor er meer energie wordt verbruikt. Op die manier kan een elektrische fiets bijdragen aan een gezonde levensstijl, al hangt die natuurlijk ook af van gezond eten, niet roken en goed slapen.  

Aanwaaien en afschakelen

Maar een gezonde levensstijl komt je niet aanwaaien. Dat hangt af van de keuzes die je maakt. Als je vaker voor de elektrische fiets kiest, kies je minder vaak voor de auto, scooter, brommer of het openbaar vervoer. Dat zorgt voor meer lichaamsbeweging. Bovendien waait de wind door je haren en steek je je neus in de buitenlucht. Hierdoor ben je je bewuster van de omgeving, slaap je beter en voel je je fitter. Uit onderzoek van de RAI vereniging is gebleken dat fietsen het risico op stress met 20% verkleint. Je school- of werkdag achter je laten terwijl je een tandje hoger fietst, kun je zien als een vorm van inspanning en ontspanning tegelijk.

Calorieën verbranden 

Nu wil je vast ook weten hoeveel calorieën je verbrandt met een rit op de e-bike? Dat is afhankelijk van meerdere factoren. Je eigen gewicht heeft invloed, net zoals de omgeving waarin je fietst en hoe hard en hoe lang je fietst. En de mate van trapondersteuning is natuurlijk allesbepalend. Ga je een rustige toertocht maken met veel trapondersteuning over de vlakke weg? Dan verbrand je logischerwijs minder calorieën dan wanneer je door de heuvels fietst met de motor op de laagste stand.  

Impact van elektrisch fietsen op het milieu 

Wederom: op een OEK-fiets veroorzaak je de minste uitstoot. In vergelijking met ander vervoer stoot je wel minder CO2 uit wanneer je kiest voor de e-bike.

Een elektrische fiets stoot 3% van de CO2-uitstoot van een gemiddelde auto uit

Uit onderzoek van Milieu Centraal is gebleken dat een nieuwe auto per gereden kilometer 117 gram CO2 uitstoot. Een elektrische fiets stoot maar 3% van de CO2-uitstoot van een gemiddelde auto uit. Die CO2-uitstoot komt vrij door het opwekken van de elektriciteit voor de accu. Door het kiezen van een e-bike voor je rit draag je dus bij aan een schonere lucht, een beter klimaat en meer ademruimte. Win-win-win.

Foto (c) Getty Images, * Bron: Rapport elektrisch fietsen 2008, met dank aan Gazelle  

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in