Hoe meer groenten, hoe beter, maar toch…

Je ziet ze steeds vaker in het schap liggen: groene spinaziebroodjes en roze bietenbroodjes. Of pizzabodems van bloemkool, broccoli  of spinazie, of pitabroodjes van paprika. Het feit dat er groente in verwerkt zijn, laat ze al snel heel gezond lijken, maar dat valt nog best mee.

Article continues after the ad

Pizzabodems, pasta en pitabroodjes met groente erin zijn misschien iets gezonder dan de volledig witte varianten, maar ze staan niet in de Schijf van Vijf. Dat komt omdat deze producten nog steeds voor een deel uit wit meel bestaan.

Wit meel en andere witte producten, zoals witbrood en witte pasta, bevatten weinig vezels en voldoen niet aan de criteria van de Schijf van Vijf. Wil je gezond eten, dan kun je waarschijnlijk beter een lekkere dikke laag verse groenten op een volkoren pizzabodem leggen.

Ook groentesnacks zoals groentebitterballen, -saucijzenbroodjes of -loempia’s waarbij (een deel) van de vulling is vervangen door groente, klinken gezond. De hoeveelheid groente die erin zit, is echter te verwaarlozen en verder vallen ze gewoon onder 'vette hap': lekker voor af en toe, maar geen vervanging voor je dagelijkse hoeveelheid groente.  

Wel gezond zijn nieuwe groenteproducten die uit 100 % groente bestaan, zoals 'bloemkoolrijst' en 'courghetti'. Ook niet verkeerd: pasta van peulvruchten zoals linzenpasta, mits die voor minimaal 80% uit linzen bestaat. Verder blijft het eem kwestie van je gezonde verstand gebruiken en de ingrediëntenlijst even lezen. Als tarwebloem als voornaamste ingrediënt wordt genoemd gevolgd door 17% bloemkool, dan kun je het niet echt een bloemkoolpizza noemen, toch?

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in