Je lichaam heeft nu andere dingen nodig.

Eerlijk is eerlijk: het is onmogelijk alle symptomen van de overgang te onderdrukken of voorkomen met lichaamsbeweging, dieet en de  verheven gedachte dat je er boven staat.

Je lijf tegemoet komen in haar nieuwe behoeften kan de ellende echter wel verlichten...

Article continues after the ad

...en ook dát is al winst in deze fase van stemmingswisselingen, onverklaarbaar aankomen, slecht slapen, moordlust en snikken om de Merci-reclame.

Bijtanken tegen pijntjes

Oestrogeen is tot nu toe hormonaal de leading lady geweest in je lijf. Nu je hiervan steeds minder aanmaakt, is dat te merken aan van alles, ook aan je vochthuishouding.

Je houdt eerder vocht vast waar je het niet wilt hebben (bijvoorbeeld je enkels en de huid om je ogen) terwijl gewrichten, gewrichtsbanden en pezen juist gevoeliger worden voor uitdroging, waardoor je eerder blessures oploopt tijdens work-outs die je eerder fluitend afwerkte. Onderschat niet het nut van voldoende vocht binnenkrijgen. 

Spieren in plaats van sprinten

Zaak is te blijven bewegen, zelfs met de pest in je lijf. Maar het is ook belangrijk je workout aan te passen aan de nieuwe situatie. De nadruk zou nu meer moeten liggen op spierweefsel kweken en onderhouden.

Spiermassa beschermt je botten, helpt calorieën te verbranden en helpt een goede houding te houden. Spierweefsel zorgt bovendien voor gezondere cellen, meer stamcellen en minder vetcellen, waardoor laaggradige ontstekingen (energievreters en blessureproducenten) minder kans krijgen.  

Luister naar je lijf

Ben je moe en heb je slecht geslapen, luister dan naar je lijf. Probeer tien minuten exercise, ben je daarna nog niet over de weerzin heen, dan is dit niet het moment om door te bikkelen.

Je wordt geen heldin van jezelf doodongelukkig maken. Zit je wel in een flow waarin je nog even door kunt, mooi. Stel jezelf geen dagelijkse, maar wekelijkse doelen, zo ben je wat flexibeler in wat je wanneer doet.

Op zoek naar kracht

Als je nu een veertiger of vijftiger bent, ben je opgegroeid met skinny als schoonheidsideaal en 'feel the burn' als fitnessdoel.

Denk aan Jamie Lee Curtis en haar vetvrije jaren, en yoga en hardlopen als manieren om het lijf te onderhouden. Krachttraining was er niet bij en juist dat is nu nodig om all-over spierkracht en een sterke core te kweken.

Is werken met gewichten niet je ding (het is niet de fijnste hoek van de sportschool…), denk dan aan oefeningen met je eigen lichaamsgewicht, maar ook aan klimmen of suppen, voor een beetje afwisseling. Rustig aan met high impact álles, om je gewrichten te sparen. Integreren in je workout: bekkenbodemspieroefeningen om de baas over je blaas te blijven.   

Anders eten

Het is nergens voor nodig om radicaal 'keto' te gaan eten. Een simpel  koolhydraatarm menu levert in de meeste gevallen al minder (heftige) opvliegers en meer energie op.

Voldoende proteïnen eten helpt je spiermassa op peil te houden én houdt het hongergevoel langer op afstand. En kleinere porties nemen helpt beter tegen het stilletjes aankomen dan diëten en met honger rondlopen. Gewoon blijven eten, wel goede keuzes maken. Hoe stabieler je bloedsuikerspiegel is, hoe beter.

Mild voor jezelf

Hou in je achterhoofd dat de overgang een tropentijd is. Loop je op je tandvlees, ga dan niet alles tegelijk doen, maar begin met één lifestyleswitch die bij je past en bouw die rustig uit.

En hou jezelf een doel voor ogen: de kans is reëel dat negentig zult worden. Hoe je dat wordt, heb je voor een groot deel zelf in de hand. En deze fase is daar bepalend in.

Foto (c) Getty Images 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in