Wél even goed timen voor optimaal resultaat.

Iedereen weet inmiddels wel hoe belangrijk vitamine D is voor de gezondheid en de weerstand. Het is ook geen brekend nieuws dat het door de zon in de huid wordt aangemaakt.

Article continues after the ad

Wat veel mensen niet weten dat je vanaf zonkracht 3 de meeste vitamine D aanmaakt. Dat komt doordat bij zonkracht 3 of meer zogenaamde UV-B-straling het aardoppervlak kan bereiken. Die UV-B-straling is verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D, maar zorgt er ook voor dat je verbrandt, vandaar het advies niet lang in de zon te verblijven.

Voor veel mensen 5-15 minuten in de zon genoeg om de dagelijkse hoeveelheid vitamine D binnen te krijgen. Met even fietsen naar de supermarkt doe je dus al genoeg vitamine D op, zonder te verbranden. Rond de langste dag van het jaar (21 juni) moet je wel oppassen, want dan kan een lichte huid al binnen een kwartier verbranden.

In Nederland is meestal sprake van zonkracht 3 of hoger in de maanden maart tot en met september. Dat is dan ook de periode dat je de meeste vitamine D opdoet. De zonkracht is niet de hele dag hetzelfde en piekt wanneer de zon op haar hoogste punt staat. Dit is ongeveer tussen 13:00 en 15:00 uur.

In maart en september betekent dat, dat de zonkracht voor 13:00 uur en na 15:00 uur te laag is om veel vitamine D aan te maken. Later in de lente en in de zomer staat de zon hoog genoeg om een groot deel van de dag de aanmaak van vitamine D te stimuleren. Dan begint het grote bijtanken dus pas echt.

Foto (c) iStock

Doe je mee aan de grote Nouveau Enquête? Kost je maar 5 minuutjes en we verloten fijne beautypakketten als bedankje!