In een wereld die van drukte en to-do-lijstjes aan elkaar hangt, kun je soms zo verlangen naar wat rust. Naar even je ogen dicht om weer op te laden. Pleidooi voor het middagdutje.

Soezend in een hangmat in de schaduw, onder een zacht dekentje op de bank, daar verlangen we toch allemaal weleens naar op drukke dagen als je ogen even dichtvallen van vermoeidheid. Goed nieuws: steeds meer bedrijven ontdekken het belang van middagdutjes. Even wat rust voor je hersenen in een wereld die soms wel dolgedraaid lijkt. Bij Google is het bijvoorbeeld al volkomen normaal. En zo vreemd is dat niet, want tussendoor kort slapen blijkt productiviteit, creativiteit, stemming en geheugen te verbeteren en het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen.

Article continues after the ad

Goed om te weten over middagdutjes:

  1. Meer dan 15 tot 30 minuten heb je niet nodig om je hersenen te resetten.
  2. Niet na het sporten maar ervoor, want van beweging word je juist wakkerder.
  3. Wil je een gewoonte maken van je middagdutje? Probeer het dan elke dag op dezelfde tijd te doen, dan stelt je lichaam zich er op in. Het schijnt dat we tussen 14.00 en 16.00 uur het meest vermoeid zijn. 
  4. Zorg dat je een comfortabele plek hebt en dat je het niet te warm of te koud hebt, want dat leidt maar af.
  5. Wees niet gefrustreerd als het niet lukt, want het kan zijn dat dutten gewoon niks voor je is. En dat is helemaal niet erg. Niet iedereen wordt er productiever van. En het is natuurlijk al helemaal niet iets wat 'moet', dan krijg je er alleen maar stress van.
  6. Dit wonderlijke kussen schijnt trouwens een onmisbaar attribuut te zijn om uit je middagdutje te halen wat erin zit.

 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in