Dít gebeurt er als je van 4000 naar 8000 stappen per dag gaat.

Het is inmiddels wel duidelijk dat een gezond afweersysteem je beste wapen in de strijd tegen het coronavirus is. Dat betekent dus investeren in jezelf, met goed eten, voldoende slapen en voldoende bewegen. Een boodschap die iedereen inmiddels kan dromen, maar toch zijn er veel mensen die er niks mee doen.

Article continues after the ad

Het zette neuropsycholoog Erik Scherder en cardioloog Leonard Hofstra ertoe aan samen een vrolijk boek te schrijven over een 'onafscheidelijk duo': Hart voor je brein. 'Het hart pompt het bloed naar de hersenen en de hersenen reguleren de werking van het hart. Zo simpel is het', aldus de auteurs. Dat geldt ook voor hun boodschap: zorg goed voor je bloedvaten want die zijn essentieel voor hart en hersenen. Dat doe je door te bewegen en door je voeding te verrijken met de juiste ingrediënten.

"Als ik mensen zie op het spreekuur dan is er iets aan de hand," zegt cardioloog Hofstra in het Algemeen Dagblad. "Dan is er genoeg reden om gezonder te leven, maar dan zie je toch die blik van ‘ja, ja, dat zal allemaal wel, als er een nieuwe stent in moet gaat Hofstra me toch wel helpen.' Maar als ik dan zeg dat alles wat slecht is voor het hart ook slecht is voor het brein, dat de kans op dementie toeneemt, dan zie je ze schrikken. Daar hadden ze geen rekening mee gehouden."

Dr No krijgt een héél nieuwe betekenis

Met andere woorden: we moeten af van het idee dat gezondheidsschade iets van later is. Het boek laat zien dat als je vandaag beweegt, je daar vandaag al beter van wordt. Maar ook hoe belangrijk voeding is. Hoofdrol is weggelegd voor 'nitric oxide' (NO), een stofje dat je in de binnenkant van je bloedvaten aanmaakt met beweging en gezonde voeding. Het zorgt ervoor dat de bloedvaten goed blijven werken waardoor de kans op dementie vermindert.

NO wordt aangemaakt door onder andere appels, peren, bessen, thee, koffie, rode wijn en noten, het hele proces werkt als een goed getrainde club antioxidanten. Maar dus ook door beweging. "Als je van 4000 naar 8000 stappen per dag gaat dan halveert de kans op overlijden," zegt Hofstra." Van 4000 naar 12.000 stappen vermindert de kans zelfs met twee derde. Ik zou willen dat ik die pillen tot mijn beschikking had, maar die bestaan niet. Je zult het zelf moeten doen."

Hart voor je brein kost € 22,50  

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in